שאלה:
בס"ד
האם יש חיוב הילכתי שדווקא רב בית הכנסת יספור את העומר למרות שהוא אינו שליח ציבור בערבית? (מנהג של שנים).
האם החזן בערבית שספר ברשותו של רב המקום עשה מעשה פסול למראית עין של המתפללים?
(העניין הוא שמתפללים שעולים כשליחי ציבור "נאלצים" ,לכאורה, לעצור בספירה ואז רב המקום עולה לדוכן וסופר במקום החזן באופן קבוע. אחד המתפללים שעלה כחזן ביקש לספור במקום רב המקום וברשותו)
תודה
תשובה:
שלום וברכה
1. אין בזה ענין הלכתי, זה יותר ענין של כבוד הרב, סוג של כיבוד כזה, אולי בגלל שהיו מקומות שהחזנים לפעמים היו מפסידים יום ואז היו מתביישים שלא לספור בקול… בכל מקרה אחר שכך הונהג ודאי יש לשמור על כבוד הרב ואין מקום שאדם אחר יקח את זה לעצמו, בפרט שיש שיחשבו שהרב שכח יום אחד ויש בזה בזיון.
2. הרב יכול לספור ממקומו ואינו צריך לעלות לדוכן. כמדומני שכך נהוג.
הוא פשוט עולה לדוכן בקביעות והחזן מפנה מקום ועומד בצד הדוכן.
משהו כאן לא מסתדר לי בעצם ניראות המעמד.
אם כך נהוג אצלכם אז מה הבעיה? מה שאני מכיר בכל הישיבות החשובות, שהרב או ראש הישיבה ממקומו שלו מברך וסופר בקול במקום החזן.
אכן נהוג. אבל למתפללים שעולים כשליחי ציבור זה צורם.
מצידם ,אין בעיה שהרב שליטא יתכבד ויעלה להיות חזן כל יום בערבית.
עשו כפי שטוב לכם ובלבד שתכבדו את רבכם.
השאר תגובה