לתרומות לחץ כאן

שהיה / הטמנה בשבת – סיר בישול איטי

שאלה:

להבנת השאלה אקדים הקדמה ומחילה על האריכות.

יש לנו שני סוגי סירים לבישול איטי. האחד זה רק בסיס שהסיר נכנס קצת לתוכו אך רובו בחוץ והשני שהבסיס גבוה ורוב הסיר נכנס לתוכו. הבנתי שיש בעיה להשתמש בשני משום הטמנה בדבר המוסיף הבל. לאחר התייעצות עם אדם מסוים שמשתמש בזה הוא אמר לי שהוא מכניס קופסת שימורים לתחתית הבסיס כך שהסיר בולט החוצה וזה לא הטמנה. ניסיתי זאת לשבת האחרונה אלא שבמקום להשתמש בקופסה ריקה לקחתי שני פחיות טונה מלאות והכנסתי ועליהם שמתי את הסיר. במהלך הלילה א’ מהפחיות התפוצץ מהחום והסיר נטה על צידו החוצה והמים נשפכו. ידעתי שאסור להחזיר לשם אז רק הוצאתי את הסיר ושמתי על הפלטה שכיסתה את האש בכיריים על דעת שישאר שם עד הבוקר. אלא שמס’ רגעים לאחר מכן חשבתי שכנראה זה רק חומרא בעלמא ויש מקילים ומימלא יש על מי לסמוך בשעת הדחק שכזה ואז הוצאתי את הקופסאות טונה והחזרתי את הסיר לבסיס ללא שום חציצה או כיסוי ובבוקר אכלו את החמין. כמובן שהטונה שהיה בקופסה נשפך לתוך הבסיס ונשרף שם. השאלה היא האם אכן היה על מי לסמוך? האם היה מותר להחזיר? ולאחר שהוחזר, האם היה מותר לאכול בשבת? האם כעת מותר לאכול את השיריים? גם מצד מעשה שבת וגם מצד בשר ודג. והאם הסיר טעון הכשרה כעת?

בסיר השני, הנמוך יותר שרובו בחוץ היה עוד חמין שבזמן הדלקת-נרות לפי בדיקה של הבת שלי זה לא היה מוכן. השארתי שם שימשיך להתבשל. השאלה בזה היא האם אכן היה מותר להשאיר? או שהיינו צריכים להוציא? והאם היה מותר לאכול בשבת? וכן השיריים היום? והאם זה צריך הכשרה?

תודה.

תשובה:

בנוגע לחשש הטמנה המיקל יש לו על מי לסמוך בדיעבד שלא לאסור את המאכל, ולגבי שאלה על שימוש בסיר איטי לבישול בשבת במקום אחר, הסברנו כי בסיר כזה עלולים להכשל הן באיסור שהייה הן באיסור חזרה והן באיסור הטמנה. כאשר התבשיל אינו מבושל כל צרכו הרי שיש כאן שהייה על כירה שאינה גרופה וקטומה, ומשום כך אסורה גם החזרת הקדרה לאש בשבת, ומלבד זאת לדעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל והגרי"ש אלישיב זצ"ל יש כאן גם איסור הטמנה, ואף שמלמעלה הוא גלוי, לא נחשב הדבר כהטמנה במקצת שמותר למנהג האשכנזים, כיון שכך הוא דרך השימוש בסיר כזה גם בימות החול. הגר"ש וואזנר מפקפק בכך, ומכל מקום ודאי יש לחשוש לדעתם. במקרה שמניחים קדרת פח באמצע כל החששות בטלים, כיון שעל ידי הקדרה האש נחשבת גרופה וקטומה וכמו כן מחמת מיעוט החום ניתן להחשיב דבר כזה כהטמנה במקצת.

ולגבי שהייה בסיר הקטן יותר והמאכל אינו מבושל, אם היה מבושל כמאכל בן דרוסאי, יש להקל בדיעבד.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. "ידעתי שאסור להחזיר לשם אז רק הוצאתי את הסיר ושמתי על הפלטה שכיסתה את האש בכיריים על דעת שישאר שם עד הבוקר. אלא שמס’ רגעים לאחר מכן חשבתי שכנראה זה רק חומרא בעלמא ויש מקילים ומימלא יש על מי לסמוך בשעת הדחק שכזה ואז הוצאתי את הקופסאות טונה והחזרתי את הסיר לבסיס ללא שום חציצה או כיסוי"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל