לתרומות לחץ כאן

דלת אלקטרונית במלון בחו"ל בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום אני נמצא בהודו מטעמי עבודה נשלחתי ל22 יום

היום הגעתי למלון אני רואה שיש רק כרטיס לפתיחת דלת החדר אין אופציה של מפתח בכלל מה אעשה בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

כמובן אין אפשרות לפתוח כזו דלת בשבת. או שאתה מוצא מקום אחר לשבת, או שיש גוי שיפתח את הדל בדרך רמז ללא ציווי. מה שעוד חשוב לדעת שאין חיישנים שמפעילים מזגן או אור בחדר או במסדרונות, יש בעיות רבות שעלולות להיות ויש לשים לב לכך.

בהצלחה

מקורות:

לגבי לבקש מן הגוי לפתוח את הדלת כתבנו כי צריך לדעת שמלבד איסור אמירה לגוי לעשות מלאכה בשבת יש גם איסור הנאה ממעשה שבת של גוי, ולכן, גם אם הגוי יודע את הבעיה ועושה את המלאכה ללא שתבקש זאת ממנו הדבר אסור בהחלט. אלא שבענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב שהכניסה לחדר אינה נחשבת הנאה, לפי שאין כאן אלא דבר שמונע ממני את השימוש ולא הנאה אקטיבית, ולדעתו מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיפתח את הדלת, וכגון שיאמר לו, אני לא יכול להכנס לחדר עכשיו כי הוא נעול ואסור לי לפותחו בשבת. כך הובא בשמו בס' מלכים אמניך עמ' תקכה, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עא נראה שאסר זאת, וכן הובא בס' מאור השבת ח"א מכתב ד בשם הגרש"ז אויערבך.

 

לכן, העצה הטובה ביותר, להכין לגוי עוגה טובה בחדר ולהציע לו לבוא ולקחת אותה יחד איתך, שכן באופן זה הוא פותח את הדלת לצרכו ולא לצרכך, אולם אפשרות כזו אינה מעשית תמיד. עצה נוספת יש להשאיר את החדר פתוח כל השבת על ידי סתימת החור אליו הלשונית נכנסת ואת חפצי הערך להניח מבעוד מועד בכספת המלון. אם אין כל אפשרות אחרת, המיקל למוך על הוראתו של הגרי"ש אלישיב יש לו אילן גדול להתלות בו.

 

אולם חובה לדעת, שהכרטיס האלקטרוני הוא רק חלק מהבעיה! בבתי מלון רבים קיימים חיישנים המדליקים ומכבים את האור והמזגן, ורושמים פעולות במחשבי המלון מטעמי בטחון, לכן, אם יש מערכות כאלו חובה לבקש לנתקם לפני שבת.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. ומה העשה? אני מנסה למצוא דרכים חלופיות רק לשבת ,ואם לא אצליח מה העשה נסיון לא פשוט. וגם עלויות המלון הזה גם על חשבון עבודה כולם מקבלים אותו מלון אני ממש עובד עצות

  2. כדאי לפנות לבית חב"ד באיזור להסתייע בהם, הם יכולים לספק לך גם לינה וגם אוכל, שווה גם לנסוע כמה שעות להגיע אליהם. העיקר להתחזק לא לעבור איסור חלילה!

  3. ראיתי פטנט שקושרים בערב שבת חוט לידית שבצד הפנימי של הדלת ומשלשלים את החוט כך שקצהו בולט מעט ממש מהחריץ שמתחת לדלת,כל שמבחוץ מי שיודע שיש קצה חוט מושך אותו באצבעו עד שיבלוט קצה החוט ואז מושכן נלפי מעלה וזה מוריד את הידית למטה ועוקף את השימוש בכרטיס המגנטי.
    כמובן שחובה לבדוק ביום חול, שאין חיישנים הגורמים להדלקה מיידית של אורות או מזגנים וכד

  4. על כל פנים, בימנו כל התאורה היא לדים וכדומה, וכל הפעולות החשמליות האחרות כגון המנגנון של הדלת, הדלקת המזגן, וכדומה, כל אלו הם מדרבנן, ואע"פ שיש חולקים כמו החזון איש ועוד פוסקים, מכל מקום לגבי איסור אמירה לנכרי אפשר לסמוך על השיטות שזה דרבנן, והצורך להכנס לחדר ולצאת ממנו, הוא צורך גדול וצורך מצווה של עונג שבת, ולכן נכון שלכתחילה יש לבדוק איך לא להכנס לזה ולנטרל את הבעיות לפני השבת או לבחור במלון אחר עם מפתח ולא כרטיס (אם עוד נותרו כאלה בעולם), אבל אחרי הכל מן הדין מותר לו אמירה לנוכרי באיסורי דרבנן כשיש צורך כה גדול של עונג שבת וכד'

  5. חלילה להקל כך לכתחילה כאשר הנושא הוא כסף וכדומה! אתה מדבר כשאדם נתקע בשבת ופתאום מגלה שהוא נשאר בלי אוכל ומקום לינה, שבזה אכן תלוי במחוקת הפוסקים ובכל מקרה התרנו רמז לגוי וכיון שאפשר רמז בלי להכנס למחלוקת אז למה להתיר אמירה שתלויה במחלוקת? מה הבעיה לרמוז? אבל שים לב שהשואל מבין שזה לא פרקטי ולא יהיה לו גוי…

  6. בודאי אם ניתן לרמוז בנקל, עדיף לרמוז.
    אבל רק עמדתי על שורת הדין שמותר גם בלי רמז.

    אגב לא תמיד גוי מבין רמזים,הייתי בנסיעת עבודה בארצות הברית לפני כחמש שנים,וכמה שניסיתי לרמוז לגוי בקבלה שיתלווה אלי לחדר ויפתח עבורי עם הכרטיס האלקטרוני,הוא לא הבין מה ולמה.
    מבחינתו הוא יבוא איתך עד דלת החדר ויושיט לך את הכרטיס ולא יבין מדוע אתה לא פותח.

  7. אבל רוב ככל הפוסקים דחו בשתי ידיים את שיטת החזו"א שחשמל זה איסור תורה.
    אגב, לא יודע עד כמה יצא לכבודו "לרמוז לגוי", הוא לא תמיד מבין מה רוצים ממנו.
    לדעתי כדאי לנסות לרמוז,ואם לא הולך אז לסמוך על המקילים שחיישנים ולדים זה איסור דרבנן.
    כמובן,לכתחילה לברר על המלון שאליו הולכים, כמו שאדם מתקשר לברר על רמת החדרים וסטנדרט האירוח,יברר על חיישנים ומפתח שבת

  8. מי זה רוב ככל? כל הפוסקים האשכנזים בני זמנינו חששו לדבריו, אף אחד מהם לא חלק, אפילו הגרש"ז שהתכתב איתו בענין ותמה עליו, ויש לזכור שלדעת האגרות משה זה גם דאורייתא אף שלא קבע שזה מדין בונה. נכון שהגר"ע יוסף חלק על דבריו.

  9. הרב וואזנר חשש?
    הרב אליישיב חשש?
    אגב יש שיטה מחודש לגאון הרב אשר וייס, שסובר שחשמל זה דהורריתא, אבל בכלל לא מצד בונה וסותר כדעת החזו"א אלא מצד מכה בפטיש..מעניין..
    על כל פנים, כל הפוסקים הספרדים, הבן איש חי, הרב מרדכי אליהו, הרב משה לוי, הרב עובדיה, כולם כולם לא חששו.
    לגבי האור לציון נראה לי שכן חשש (אולי אני טועה?)

  10. ודאי הרב וואזנר והרב אלישיב חששו, אפילו הגרש"ז שכתב תשובה לחלוק חשש לו לדינא. מה שהבאת מר' אשר ויס אינו רק ממנו כפי שהזכרתי האגרות משה גם נוקט שזה דאורייתא אף שכותב שיש לעיין לאיזו מלאכה שייך, כלומר פשוט בעיניו ששדבר כזה הוא דאורייתא עוד לפני שברור לו מצד איזו מלאכה.

  11. כתוב במשנה ברורה שמותר לומר לגוי להביא חפץ דרך רשות הרבים לצורך מצווה, כיוון שגבי אמירה לגוי אפשר לסמוך שרשות הרבים היא לא דהורייתא.
    אז הנה לנו ראייה שמותר בשעת צורך גדול כמו עונג שבת שאינו יכול להכנס לחדר (כמובן אם בנקל אפשר לרמוז ושהגוי יבין אין הכי נמי)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל