לתרומות לחץ כאן

ברכת והפרשת חלה מקוואקר

שאלה:

שלום וברכה
מה הדין
יש כזה אריזה של קוואקר שקונים בחנות כתוב עליו קוואקר [שבולת שועל]
ויש תפריט שלוקחים מזה 3 כוסות קוואקר וכוס קמח עם שמן וביצים ואבקת סוכר יש לי ספק עם הקמח רק לטעם או גם לדבק ואופים כל זה בתנור
המטרה זה סוג של ביסקוויט נשנוש בריאות לפני האפיה הוא קצת מדובק וגם אחרי האפיה זה מחזיק ביחד אבל לפעמים זה מתפורר
1.מה הברכה לפניו ולאחריו?
2. ומה עם חלה האם חייבת בחלה ומתי להפריש? ואם כן מה השיעור לפי הגרם של הקוואקר או לפי המשקל של העיסה או לפי נפח?

תשובה:

שלום וברכה

כוס קמח זה בודאי מעיקר המזון ולא רק לדבק. כמו כן על ידי השמן והביצים רק השיבולת שועל מתרככת ומתבשלת וברכתה מזונות ולא אדמה. לכן יש לברך על קרקר כזה מזונות.

בכמות כזו של קמח אין חיוב הפרשת חלה. השיבולת שועל אינה חלק מהעיסה כיון שאינה מתגבלת.

בס' משפטי ארץ חלה פרק א הערה 64 הסתפקו בכעין זה, לגבי עשיית קמח מלא באופן שבתחילה שוים גרעיני במים וכשהם מתרככים מרסקים אותם ואינם נעשים ממש קמח, ואחר כך מערבים בהם קמח פחות מכשיעור, אם חייבים בחלה, וצידדו שהספק הוא רק אם חייבים כבר בשעת הלישה, אבל לאחר האפייה ודאי חייבים ולכן אם גם במקרה שלכם זה נעשה עיסה כמו בספק הנזכר, אולי יש להפריש רק לאחר האפייה [אלא שזה יוצר בעיה עם כשרות התנור], ולכן אני מציע לא להכנס לחשש זה, וללוש באופן שבקמח עצמו כבר יש שיעור חלה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כח
    אז כפי שהבנתי שונה גדר דין הפרשת חלה מברכת מזונות
    להפרשת חלה צריך 'עיסה המתגבלת' (ולא משנה גם איזה תהליך השיבולת שועל עבר במפעל [איני יודע אם זה מבושל או מתוגן או קלוי או חי לגמרי])
    משא"כ מזונות יש לו גדר אחר לזה מספיק שמתרכך או בישול / אפיה או שניהם ביחד.. ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל