לתרומות לחץ כאן

כתם שחציו על דבר המקבל טומאה וחציו על דבר שאינו מקבל טומאה

שאלה:

אם נמצא בז' נקיים דם על הפד ועל התחתון (לבן) וביחד יש שיעור כגריס אבל כל אחד לחוד אין שיעור כגריס, האם מצטרפים לאסור (כמובן לשיטות שמקילות בפד)
תודה רבה!

תשובה:

לכאורה זה יהיה תלוי באותה מחלוקת האמורה בענין זה לגבי בגד שחציו לבן וחציו צבעוני ואין בכתם שעל הלבן לבד שיעור אבל ביחד הם גריס, שיש שהחמירו משום שכיון שזה אותו כתם שוב אין לתלותו במאכולת וממילא זה דם נידות, כך דעת החוות דעת בסי' קצ ותשובה מאהבה בסי' קסג וחכם צבי סי' כד, ויש שהקלו בזה כיון שסוף סוף אין לנו כתם גריס על מקום הראוי לקבל טומאת כתמים, כך דעת רעק"א הגר"ז והסדרי טהרה בסי' קצ שם, לכאורה גם במקרה שלך תהיה קיימת מחלוקת זו. אמנם כאן יש לצרף לחומרא את דעת האוסרים בכתם שעל פד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה ויישר כח על התשובה המהירה!
    יצא לי לעיין היום (אחרי ששאלתי) בכמה ספרים (של הגר"מ אליהו, וכן בטהרת הבית של פסקי הרב עובדיה יוסף) וראיתי שאפי' כתם על שני בגדים שביחד יש כגריס וכל אחד לחוד אין כגריס לא מצטרפין כיון שאינם על אותו בגד ובכה"ג לא גזרו חכמים, א"כ לפי"ז כ"ש אם הכתם על פד ובגד. מה דעתכם?

  2. שם זה עוד נושא שלא ממש מוכח שזה אותו כתם, כמו הנושא הידוע בכתם על חצאית כפלים שרק כאשר את מצמיד את הכפלים זה אחד.

  3. אצרף לכאן את נוסח השאלה והתשובה ששאלתי את הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א
    לכבוד הרב שלום רב
    בשבעה נקיים אם היתה עם פד ונמצא על הפד וגם על הבגד, אלא שביחד יש שיעור כגריס ועל הבגד לבד צריך לבדוק אם יש כגריס, האם מצטרף הבגד עם הפד לשיעור כגריס?
    תשובה
    א, לא מצטרף יחד, ב, למען הסר ספק, שבעה נקיים צרים להיות הכל נקי. ג, למרות זאת, אם הבגד סינטטי או צבעוני כשר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל