לתרומות לחץ כאן

מצווה הבאה בעבירה בשינוי קירות הבית

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה,

בעניין מצווה הבאה בעבירה:

אדם שבנה בית, ותכנן את הבית בצורה כזו שלאחר שכל הבית יבנה לפי החוק על פי היתר בנייה, הוא יערוך שינוי לא חוקי בחדר המדרגות שבתוך הבית ויהפוך אותו לחדר רגיל. כך שלמעשה הוא לא היה צריך לתכנן מראש לבנות חדר נוסף בבית, כי את חדר המדרגות הוא התכוון להפוך לחדר רגיל.

יתר על כך, זה שהוא לא היה צריך לתכנן חדר נוסף, גם השאיר לו "מטרים פנויים" שהקלו עליו בתכנון הבית במקומות אחרים. אחד הדברים שזה היקל עליו לתכנן, הוא אפשרות ליצור נישה מקירות הבית החיצוניים שיכולה לשמש כדפנות לסוכה. לולא המטרים הפנויים האלו שנותרו, ייתכן והיה לו קשה לתכנן את קירות הבית החיצוניים באופן שיתאימו לדפנות סוכה באותו האופן שרצה.

אני לא מדבר כעת על עצם השינוי הלא חוקי, שמן הסתם בעייתי כשלעצמו.

אלא רוצה לשאול, האם למרות שתוכנן מראש לבצע שינוי לא חוקי בחדר המדרגות, כזה שיאפשר (בעקיפין אמנם) ליצור מדפנות הבית החיצוניים נישה שתתאים לדפנות סוכה. גורם לדפנות הסוכה אלו להיות פסולות מצד מצווה הבאה בעבירה?

לכאורה בקירות החיצוניים המשמשים לסוכה לא נעשתה בהם העבירה גופא, אלא העברה גופא נעשתה בכלל בשינוי חדר המדרגות והפיכתו לחדר רגיל, ורק בעקיפין השינוי איפשר "לוותר" על בניית חדר נוסף, וכך גם נותרו מטרים פנויים שניתן היה לתכנן בהם קירות בית חיצוניים בצורה שישמשו דפנות לסוכה.

כלומר, מצד אחד, לפי הבנתי, מצווה הבאה בעבירה זה דווקא כשהמצווה והעבירה נעשות בגוף החפצא, כגון לולב גזול או סוכה גזולה שפיזית נעשה בהם עבירה, וכעת אתה רוצה להשתמש בהם גם לצורך מצווה. אך כאן לכאורה לא נעשתה עבירה פיזית בגוף קירות הבית החיצוניים שתוכננו לשמש גם כדפנות סוכה, אלא העבירה גופא נעשתה פיזית בשינוי חדר המדרגות, ובעקיפין זה איפשר ליצור מהמטרים הפנויים גם נישה של דפנות המתאימות לסוכה. ולכן אין כאן מצווה הבאה בעבירה. כי המצווה לא מתקיימת ע"י גוף העברה.
או שמא בגלל שהתכנון מראש היה שהשינוי בחדר המדרגות יאפשר לוותר על בניית חדר נוסף בבית, וע"י כך בעקיפין יישארו "מטרים פנויים" גם לצורך תכנון קירות הבית החיצוניים כדפנות סוכה, זה מחשיב גם את תכנון קירות הבית החיצוניים כאיסור?
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לא שייך כאן איסור של מצווה הבאה בעברה – אין שום עברה לבנות בתוך הבית שלו ולהרוס את קירות הבית ולמנות בתוך הבית איך שהוא רוצה. אחרי שקבל טופס 4 מותר לו להרוס ולבנות כרצונו כיון שמדובר בתוך ביתו – ובלבד שהבנייה שלא לא מזיק לאחרים.

גם לטענתך שיש כאן עברה אבל העברה לא נעשתה בקירות החיצוניים ולא שייך כאן מצווה הבאה בעברה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל