לתרומות לחץ כאן

איך אפשר להבין את השואה?

שאלה:

שאלה. מדוע נרצחו כל כך הרבה חרדים ושומרי תורה ומצוות בשואה? אני יכול להבין את הכעס של הקב"ה על תקופת אנשי ההשּכּלּהּ הרפורמים והמתבוללים שהיו אז. אבל מעולם לא הבנתי למה החרדים ושומרי תורה ומצוות גם נרצחו בצורות אכזריות. פעם שאלתי אדם לפשר השאלה הוא ענה כשניתנת רשות למלאך המוות לפעול הוא אינו מבחין בין צדיק לרשע. והגזירה נגזרת כל על שומרי תורה ומצוות. אז אם כך, העם היהודי שהוא שומר תורה ומצוות אף פעם לא יכול לחיות בשלווה ובביטחון כי הרי בכל פורענות שתבוא חלילה, על רשעי ישראל מאד שגם תבוא הפורענות על אוהבי ה' שומרי תורה ומצוות ללא הבדלה, כמו בשואה. אז אם כך אי אפשר לאוהבי ה' ושומרי התורה והמצוות להרגיש בטוח אף פעם כי תמיד מלאך המוות לא יבחין בין צדיק ורשע? וכן – האם אכן נרצחו 6 מיליון יהודים?? הרי הנאצים רצחו גם אנשים שאינם נחשבים ליהודים כלל וכלל אלא שהיה מישהוי במשפחתם מלפני 3 או 4 דורות שהיההיתה יהודייהודיה והיטלר החשיב אותם ליהודים ככל דבר. לדעתי אנשים אינם מודעים לכך שיכול בהחלט להיות שהיו למעשה הרבה פחות יהודים שנרצחו מאשר מה שמפורסם כ-6 מיליון.
וכן – אמר הרב זמיר כהן שהיו צרכים לרדת הרבה נשמות לעולם בבת אחת כיוון שהיה מצבור רב של נשמות שהיו צריכות לרדת לעולם ולעבור טיהור רוחני ע"י זה שעונו ונרצחו במיתות משונות. דבר זה נשמע כהזוי לחלוטין. מה, ייתכן שהקב"ה עושה טעויות חלילה?! או שאינו יכול לעמוד בלחץ של כמות הנשמות שיורדות שהצטרך להוריד כמות נשמות גדולה בפעם אחת?!
בבקשה לענות לעניין ולא לקצר בתשובה.לתת מענה החלטי. בתודה ובברכה.

תשובה:

שלום וברכה

למרות "אזהרתך" בסוף דבריך, אני אתן לך מענה קצר, ולא בגלל שאני מקצר, אלא משום שאני חושב באמת, שכל מה שכבר נאמר בענין זה, לגבי ההשכלה שכבר הזהירו גדולי הדור האחרון שהיא עתידה להמיט עלינו אסון, או כל סיבה אחרת, את הציטוט שהבאת מהרב זמיר כהן לא הבנתי בכלל, אבל זה לא משנה, כ הסיבות האפשריות נועדו בשבילנו, למצוא מה הנקודות שעלינו לתקן ולהשתפר בהם והן נכונות לכשלעצמן, אבל אחר כל הדברים, אין לנו דרך להבין ולהכיל מה שנעשה בשואה, כפי שאין לנו דרך להבין ולהכיל מה שנעשה בחורבן בית ראשון ושני, או בגלות מצרים, שם גם עם ישראל עבר קשיים שאין לתאר ולשער, לא פחות ולמעשה יותר מהשואה הארורה, אף באלו חכמים נתנו סיבות, עבודה זרה גילוי עריות שפיכות דמים שנאת חינם, אולם גם שם העונש היה כללי על עם ישראל, ואין לנו דרך להבין דרכי ה',ף אימתי הוא מאריך אפו ועל מי ישפוך חמתו, ומה פשעו אותם שלא חטאו, האם בגלל שלא מיחו, האם בגלל שצריך לזעזע אותנו, האם בגלל סיבות שונות הנוגעות לתיקון הנשמות שהצטרפו ובאו בזמן של דין, בין השאר כדי לגרום לבילבול הזה שלנו. אין לנו דרך לדעת, משום שנסתרים דרכי ה', אין לנו חובה להבין, יש לנו כן חובה להאמין, שכל מה שה' עושה הכל לטובה, הכל בחשבון, הכל למען מטרה גבוהה שנסתרת מאיתנו, וכל תפקידנו אינו אלא לעבוד את בוראנו לעשות את תפקידנו, לא לדאוג כלל על העתיד כי לעולם הוא יהיה לטובתנו, כפי שאף תינוק אינו חושש מכלום כשהוא מעורסל בידי אמו.

זו האמת האמיתית, לגבי קטנות הבנת היצור האנושי לעומת עומק ורוחב מחשבותיו של הבורא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל