לתרומות לחץ כאן

מקח טעות בנישואין

שאלה:

שלום רב,
כשיצאתי לשידוכים הצבתי כתנאי סף אשה לא מעשנת.
אחרי הנישואין התברר לי שהיא הייתה מעשנת והפסיקה.
עכשיו בעקבות משבר חזרה לעשן ולא מתכוונת להפסיק.
האם זה בגדר מקח טעות?

תודה.

תשובה:

שלום רב,

לא. ראשית יש צורך להבחין בין מקח טעות לבין תנאי. מקח טעות זה מום או פגם שמפריע לאנשים רבים ולא צריך להתנות על כך. תנאי זה משהו ספציפי לאדם ספציפי שהוא רוצה לקדש אישה בתנאי כזה וכזה. לא שעושים את זה, אבל באופן תיאורטי זה אפשרי.

לכן, הסוגיה שלך אינה קשורה למקח טעות. העובדה שבעבר האישה היתה מעשנת אינה הופכת אותה לבעלת מום שיכול לבטל קידושין או אפילו ספק קידוישן וזה ברור. לכן אין טעם להרחיב בזה.

לגבי התנאי שאתה מגדיר כתנאי סף. אני מעריך שזה היה בינך לבין עצמך. כלומר, יכול להיות ששאלת את הגברת אם היא היתה מעשנת בעבר והיא השיבה בשלילה – כלומר, לא אמרה אמת, אבל עדיין לא אמרת לה שזה תנאי סף שאילו התשובה היתה חיובית הייתם נפרדים לשלום ומיד. לכן, ההגדרה של הדבר הזה שאדם מגדיר לעצמו מטרות אבל בפועל בפרט בעת הקידושין עושה מעשה אחר – מקדש אישה ללא תנאי, זה נחשב לדברים שבלב שאינם דברים. ראה במשנה ובגמרא בקידושין נ,ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל