לתרומות לחץ כאן

פתיחת מקרר על ידי גוי בשבת

שאלה:

אם שכחו להעביר המקרר או בר מים למצב שבת, יש אפשרות שגוי שבת יעשה את הפעולה הזאת, ובאיזה אופן, ומדוע?

תשובה:

לגבי בר מים ודאי אין אפשרות כזו, כיון שיש בזה הנאה של ממש ממעשה שבת של גוי, וזה אסור, כיון שהוא עושה עבור היהודי. לגבי המקרר ששם הנושא אינו הנאה ישירה אלא הסרת מונע שלא מאפשר לי לפתוח את המקרר, נחלקו הדעות והמיקל יש לו על מי לסמוך.

מקורות:

ראה מה שכתבתי בזה כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. אם כבר עסקינן באמירה לעכום, השארתי פנייה באתר לגבי חלק ב' במאמר אמירה לעכום מתאריך יט בשבט תשפ"ב שנראה שיש בו תקלה, ואשמח אם יוכלו לסדר את זה.
    תודה רבה.

  2. אם זה משקה שרוצים לקרר יש בעיה, אבל מאכל שרוצים שלא יתקלקל אין בעיה זה רק מניעת צער. ומסתבר שכיון שעיקר שימושו לזה, אחרי שהותר לקרוא לגוי מותר גם לקרר בו משקאות.

  3. אני חושב שלא הבנתי ואשמח להבהרה.
    כאשר הגוי מעביר את מכשיר המים למצב שבת, הוסרה המניעה להשתמש בו. לגבי השינוי בפעולת המכשיר, למיטב הבנתי לגבי מים חמים אין משמעות כי במצב שבת לא נכנסים מים חדשים למיכל.
    ולגבי מים קרים, המכשיר מקרר את המים שנכנסים, אבל אין בכך בעיה.
    וגם אם היתה בעיה אחרי שנגמר המיכל של הליטר, האם נכון לומר שהפעולה של הגוי גרמה הנאה ישירה? זה יקרה רק לכשיתרוקן המיכל.

  4. כי כאשר הבר מים במצב שבת בהיתר, השימוש נעשה בהיתר, וכאשר זה עבר למצב שבת על ידי גוי זה הנאה מפעולה שגוי עשה בשבת עצמה לצורך היהודי.

  5. הגוף קירור היה מקרר תמיד גם בלעדי הגוי (גם את הליטר הבא), ורק מה שאני לא יכול להוציאם כי זה מפעיל את המנוע קצת יותר וזה דבר צדדי שאני לא צריך אותו נמצא שאני לא נהנה מזה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל