לתרומות לחץ כאן

שמיעת מוזיקה בספירת העומר

שאלה:

ערב טוב, היום להרבה שירים יש גרסה ווקאלית גם לשירים מאד קופצניים ולפי מה שאני יודעת המטרה שלא שומעים מוזיקה בספירת העומר זה בשביל שלא ירקדו.. מצד שני אני מכירה אנשים שנוהגים לשמוע שירים שקטים בספירת העומר כי הם אומרים שלא ירקדו מזה..
אני רוצה לדעת האם עדיף לשמוע רק שירים שקטים(גם ווקאלי וגם רגילים?) כי בעצם זאת המטרה העיקרית של ספירת העומר או שלשמוע רק ווקאלי(העיקר בלי כלי נגינה..)

תשובה:

אין לשמוע מחזיקה גם לא שקטה, לגבי שירים ווקאלים רגועים רבים נהגו להקל.

ראה כאן מה שכתבנו בהרחבה.

אולם חשוב מאוד לדעת, גם מי שמגדיר מוזיקה ווקאלית כשירה בפה שמותרת, כוונתו להתיר הקלטה של אדם ששר בפה, והרעיון שאין הבדל בין לשמוע אותו חי לבין מוקלט, אבל כאשר המוזיקה נוצרת ונעשית על ידי כלי ולא על ידי אדם, זה כלי נגינה לכל דבר! מה ההבדל בין קול פסנתר לקול שנראה כקול אדם? באורגן יש הרבה מאוד סוגי קולות וכי נחלק ביניהם ונאמר שזה מותר וזה אסור? ודאי יש לאסור בספירת העומר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. איסור שמיעת מוזיקה מופיע בשו"ע בהל' תענית לכל השנה מאחר חורבן המקדש, והרמ"א שם מגביל את האיסור רק עם שתית יין או בזמנים קבועים כמו שכיבה וקימה.
    איסור מיוחד לנגינה ושמיעת מוזיקה בימי העומר לא מופיע בפוסקים הקדמונים, כנראה מהטעם הנ"ל (שאיסורו הכללי נוהג בכל השנה).
    המג"א מביא שיש מנהג שלא לעשות 'ריקודין ומחולות'. אם נכליל איסור מיוחד ל'מוזיקה' בימי העומר – זה דוקא שירים המביאים לידי רקידה. אבל מוזיקה רגועה – מה שנקרא מוזיקה קלאסית – אין איסור מיוחד לימי העומר, רק האיסור הכללי הנוהג כל השנה – וזה כבר כתב הרמ"א להתיר שלא ביין ושלא בזמנים קבועים.
    ולא יהא המנהג של ריקודין ומחולות חמור יותר מאיסור כלי שיר בכל השנה שהוא מדינא דגמ' ונוהגים העולם להקל כרמ"א.
    אמנם הרבה פוסקי זמננו כתבו לאסור מוזיקה בימי העומר, אבל אין זה אלא חומרא ולא מדינא, והמקיל במוזיקה רגועה עכ"פ אין מזחיחים אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל