שאלה:
שאלה על תשובתכם
שעניתם באתר בעבר.
עניתם באתר ש:
סבון נוזלי לדעת רוב הפוסקים זה בסדר גמור. בעל האגרות משה
החמיר לדלל את הסבון במים
שיהיה נוזלי לגמרי,
אבל זו חומרא בעלמא.
מקורות:
שו”ת שאלי ציון (תנינא א-ב, סי’ ט, שכן הורה הגרצ”פ פרנק), שמירת שבת כהלכתה (פי”ב ס”ז וסכ”א ובהערות שם, שכן דעת הקצות השלחן והגרש”ז אויערבאך), שו”ת פאת שדך (להגרש”ד מונק, ח”ב סי’ פז אות ד), ארחות שבת פי”ג סט”ז, ופי”ז סכ”ז ובהערות שם, (שכן דעת הגרי”ש אלישיב) מבית לוי (קובץ ו תשרי תשנ”ה עמ’ מד שכן דעת הגר”ש וואזנר) שו”ת רבבות אפרים (ח”ח סי’ קנד, שכן המנהג אם כי דעתו להחמיר כדעת רבו האגרות משה).
השאלה-על-תשובתכם:
הסבון הנוזלי הנפוץ,
-שלחלוטין אינו דליל כמים,
-אלא הרבה יותר סמיך,
-נחשב מספיק טוב לשבת לכתחילה ?
-ובשבת כן-מותר למרוח אותו
סביב-כל-הידיים ואז לשטוף-כרגיל ?
ובנושא-קרוב:
ידוע לכם האם בבתי רפואה דתיים
מוכרים לקהל הרחב:
-חומר-חיטוי,
-שלחלוטין-אינו-מדולל
= חומר-פעיל-בריכוז-הרגיל,
-אבל כן-יותר-נוזלי,
-בייחס-לסבון-הנוזלי-הנפוץ,
-שהינו-סמיך-מאוד-בדרך-כלל ?
תודה,
תשובה:
דיברנו על הסבון נוזלי הנפוץ כמו זה שהזכרת.
האם בעצם, ב-שבת,
-כל-סוג של סבון שהוא כן-בגדר-נוזלי
[.ולחלוטין-לא-מוצק.] -הינו מותר לכתחילה ?
-וסבון אסור
רק אם הינו 100% מוצק כולו ?
-או שכן קיימת מדרגה
של סבון-נוזלי,
-שלמרות שהיא נוזלית,
-היא סמיכה-מדי,
ולכן לכתחילה סבון סמיך כזה אסור-לצורך ניקוי-בשבת,
-למרות שאינו-מוצק ?
תודה.
סבון ניגר כמו המצוי בשוק הוא בכלל מה שדיברנו, אינני מכיר ויודע לומר חילוקים בזה.
השאר תגובה