לתרומות לחץ כאן

קטניות בשבת לאחר שביעי של פסח לאשכנזים

שאלה:

שלום כבוד הרב.
האם יהיה מותר להכין טחינה כשל"פ לאוכלי קטניות בכלים של פסח מחר יום חמישי עבור שבת אסרו חג פסח?

תודה רבה. תזכו למצוות
וחג שמח

תשובה:

שלום רב,

הכנת טחינה בחול המועד עבור השבת שלאחר שביעי של פסח מותרת, למרות אלה האוסרים, אוסרים משום שמא יבוא לאוכלם וא"כ גם בחוה"מ אסור, אולם רוב הפוסקים סבורים שמותר, וראה במקורות.

אלא שהקפידו שלא להכין קיטניות בכלים של פסח לכן ברור שצריך להשתדל להכין את זה בכלים אחרים ולא של פסח.

מקורות:

לגבי בישול בחג הפסח קטניות, האריכו הפוסקים בעיקר בדין בישולם בשביעי של פסח עצמו ראה ברכי יוסף סי’ תסז סק”ה שהביא מהכנה”ג שאסור, ועי’ בדבריו במחב”ר סק”ו, שו”ת רב פעלים או”ח ח”ג סי’ ל, נראה שאסר. וראה בחזו”א או”ח מט ס”ק טו ושו”ת דובב מישרים סי ‘ מט, ומדבריהם נלמד שאסור משום מוקצה. ובשלמי יהודה (פ”ח סכ”ג-כה) הביא לגבי קטניות, בשם הגרי"ש אלישיב והגר"ב זילבר שאינם מוקצה הואיל ורואי לכבד לספרדים שנוהגים לאכול קיטניות. וציין שם בהערה לשדי חמד מערכת חו”מ סי’ ו’ אות ו’ וכף החיים סי’ תנג ס”ק טז, שמותר לבשל אורז בז’ של פסח מטעם הואיל דמקלעי, לגבי חמץ או קטניות בשבת שלאחר שביעי של פסח, ציין שם שיש מקילין ויש מחמירין, ובהערות: ציץ הקודש ח”א סי’ לה וסי’ לט, [ובסי’ לה אסר משום דילמא אתי למיכל מיניה], לוח א”י להגרימ”ט מביא באריכות כל הדיעות, ומנחת יצחק ח”ז סי’ לג האריך בדבריו. וע”ע בדעת הגרש”ז במנחת שלמה (ח”ב סי’ לב), ולפי האוסרים משום שמא יבא לאכול מהם א”כ הוא הדין כל הפסח אין לבשלם, ולא רק ביו”ט אחרון, אולם דעת רוב הפוסקים שאין מניעה בבישול בשביעי של פסח לצורך שבת שלמחרת א”כ אין מניעה גם בבישול בחול המועד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל