לתרומות לחץ כאן

וידוי מעשרות בזמנינו

שאלה:

שלום כבוד הרבנים

אני שואל על ביעור מעשרות ווידוי מעשרות. וידוי מעשר, האם זה גם בזמן הזה שאין לנו בית המקדש? מה בדיוק צריך לומר אז? והאם יש איזה עניין להגיד את זה דווקא בכתל המערבי קרוב למקום המקדש (אני ממילא מתכונן להיות שם בעז"ה)?

תשובה:

הראשונים נחלקו אם מצות וידוי מעשרות נוהגת גם בזמן שהבית בחורבנו, הרמב"ם והסמ"ג נקטו שמצוה זו נוהגת גם בזמנינו ואילו הראב"ד והחינוך חולקים, זמן אמירת הוידוי הוא ביום טוב אחרון של פסח בשעת מנחה, יש מחלוקת אם בזמנינו שמפרישים מעשר שני בטומאה יש להתודות, דעת השערי צדק פרק יא שאין להתודות ותמה על השו"ע שהעתיק דין זה, אמנם בתורת הארץ פרק ג הביא מכמה אחרונים כפשטות דברי השו"ע שגם בזמנינו יש להתודות. החזון איש דמאי סי' ב נקט שגם לדעת הסוברים שגם בזמנינו מתודים, אם בכל שלוש השנים לא קיים מצות אכילת מעשר שני בירושלים אין להתודות, אמנם יש שחלקו על דבריו.האדר"ת בס' אחרית שנים נקט שיש להתודות גם בזמנינו שלא מקיימים כלל דין אכילת מעשר שני בירושלים. יש הרבה פרטי דינים לגבי אופן האמירה, אבל ודאי לא צריך לומר זאת דוקא סמוך למקום המקדש.

חג שמח.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. פיוט לוידוי מעשרות
    לרבינו אליעזר בר שמשון (בן דורו של רש"י או של תלמידי רש"י)
    אֲדַבְּרָה וְאָעִירָה בְּיַרְחֵי קֶדֶם אַזְכִּירָה
    בְּעוֹד שַׁדַּי עִמָּדִי בְּהִלּוֹ הֵאִירָה
    גְּבוּל קָדְשׁוֹ נוֹסְסָה כְּאֶבֶן נִזְרָה
    דִּדּוּי הָמוֹן חוֹגֵג יָפָה וּבָרָה
    הָהָר הַטּוֹב מְשׂוֹשׂ הָאָרֶץ וְתִפְאָרָה
    וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל צִיּוֹן הָהָרָה:

    זְבָדַנִי זֶבֶד טוֹב בְּיָשְׁבִי בְּאַדְמָתִי
    חֵשֶׁק דָּגָן וְתִירוֹשׁ רַבּוּ וּתְבוּאָתִי
    טִבְּלוּ פְּנֵי הַבַּיִת וּפִגְּלוּ מֵאֲכִילָתִי
    יִשּׂוּר דַּרְכָּם לְעַשֵּׂר שְׁנֵי תְּמוּרָתִי
    כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פְּנֵי הַמֶּלֶךְ לְבִירָתִי
    לְמַעַן תִּלְמַד לְיִרְאָה אֶת-יְֹיָ בְּיִרְאָתִי:

    מֵעֵת דְּגָנָם רַבּוּ וְתִירוֹשָׁם עַד מָה
    נָשׂוֹא מֵהָכִיל לְעִיר יְֹיָ שָׁמָּה
    שְׂאֵתוֹ בְּעִיר הַקֹּדֶשׁ. וְאִם נִטְמָא_
    עַל כֶּסֶף צוּרַת מוּסָפָיו וְהֻקְדְּשׁוּ הֵמָּה
    פֻּרְקָנָן לָתֵת בְּאִוּוּי נֶפֶשׁ לְהַשְׁלִימָה
    צַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ וְהָלַכְתָּ קוֹמֵמָה:

    קִדּוּשׁ בִּעוּר בַּשְּׁלִישִׁית שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר
    רָחַשׁ וִדּוּי בִּפְנוֹת עֶרֶב מִלְּחַסֵּר
    שִׁמַּע נְתַתִּיו וְלֹא נְתַתִּיו בְּיֹשֶׁר
    תִּקֵּן כְּשֶׁאֵינוֹ מְחֻבָּר עַל מְחֻבָּר עִשֵּׂר
    שֵׁנִי לָרִאשׁוֹן קִדֵּם וְאַזְכָּרָה חִסֵּר
    וְאֵין בְּפִיהוּ נְכוֹנָה לְוַדּוֹת בְּעֶשֶׂר:

    אֲכִילָה וְשִׂמְחָה טָעוּן בְּעִיר ﭏֱֹהֵינוּ
    לְבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ עוֹנִין בְּעִנְיָנֵנוּ
    יָהּ הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ לְבָרְכֵנוּ
    עִם הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּ לַאֲבֹתֵינוּ
    זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ רִגּוּג אִוּוּיֵנוּ
    רִיבָה יְיָ אֶת יְרִיבֵי נַפְשֵׁנוּ:

    בְּנֵה בֵיתְךָ בִּמְכוֹנָתוֹ וְהֵיכָל בִּמְלֵאָתוֹ
    רָצוּף תּוֹכוֹ אַהֲבָה כְּבוֹד שְׁכִינָתוֹ
    שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן יְיָ צְבָאוֹת בַּהֲשָׁבָתוֹ
    מָרוֹם וְנִשָּׂא יְכַנֵּס יְקַבֵּץ תְּפוּצָתוֹ
    שִׁיר חָדָשׁ לְשׁוֹרֵר וְלֵאוֹר בְּאַדְמָתוֹ
    וַאֲנִי תְפִלָּתִי לְךָ יְיָ עֵת רָצוֹן בְּעִתּוֹ:

    נַהֲלֵנוּ יְֹיָ ﭏֱֹהֵינוּ אֶל סֻכַּת דָּוִד עַבְדֶּךָ
    חֲפֹץ אָז זִבְחֵי צֶדֶק מִבְּנֵי יְדִידֶךָ
    וְיִּגְדַּל שִׁמְךָ וְיִשְׂמְחוּ בְּךָ חֲרֵדֶיךָ
    אַמֵּץ כְּאָז חֲיָלֶיךָ דְּבֵקֶיךָ לְבוּדֶיךָ
    יְרַנְּנוּ וְיִשְׂמְחוּ חֲפֵצֵי צִיּוֹן עֵדֶיךָ
    וְיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל יְיָ הֶחָפֵץ שְׁלוֹם עֲבָדֶיךָ:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל