לתרומות לחץ כאן

זרימת קריאת פרק תהילים בעל פה מזיכרון

שאלה:

אם אדם קורא פרק תהילים בעל פה מזכרונו ומתקן על עצמו תוך כדי על טעויות- אין כלל ועיקר לחשוש שאולי חזר פעמיים על שם ה' או על מילים שהדין שמשתקין אותו כמו "שמע שמע" או "מודים מודים"- כי בכל מקרה יצא ידי חובה ונחשב לו כאומר פרק תהילים שלם ולא חלקי פסוקים לבטלה- כי גם דין האומר "שמע שמע" או "מודים מודים משתקין אותו"- זה רק אם לא ניכר שזה מתוך תיקון טעות וגם אם הזכיר שם ה' פעמיים בטעות הפעם הראשונה נחשבת (ויעשה תשובה על הפעם השניה) וגם מצד שזה דומה לדין "שמע שמע ומודים מודים משתקין אותו" הרי שכאן מדובר בתיקון טעות.

ובכלל אפשר לומר את פרקי התהילים בטבעיות ובזרימה וגם אם לא ניכר שהוא מתקן את עצמו לא שייך "דין מודים מודים" או "שמע שמע שמשתקין אותו" כי מצד האמת זה תיקון טעות טבעית. וגם לגבי שם ה' פעמיים ואפילו ברצף הפעם הראשונה נחשבת כי זו קריאה טבעית (ויעשה תשובה על הפעם השניה)

הבנתי נכון?

תשובה:

נכון, אבל יש להזהר לא לחזור על שם פעמיים, זה הוצאת שם ה' לבטלה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. זה לא חלק מהברכה, ברוך שאמר זו ברכה ראשונה וישתבח היא ברכה אחרונה ובאמצע יש פסוקי דזמרה ובכל מקרה אין לחזור על שם פעמיים.

  2. ואין לחשוש להפסק באמצע פרק התהילים במקרה זה של תיקון בעל פה? ההפסק לא נמדד לפי זמן של כדי לגמור את הפסוק עצמו אלא כדי לגמור את המזמור כולו- כשהוא בפני עצמו ולא חלק מכמה מזמורים של פסוקי דזימרה?

  3. תשובתכם האחרונה במילה "נכון"- הכוונה שאין הבדל בין אשכנזים לספרדים גם בתגובה האחרונה שלכם במילים: "אין כאן חשש הפסק כלל".

    הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל