לתרומות לחץ כאן

כיפה שעפה בתפילה

שאלה:

שלום הרב,
הייתי באמצע תפילת מנחה לפני יומיים במנין בחוץ. כשהייתי באמצע תפילת י"ח, היה רוח חזק, ועפה ממני הכיפה. מה עלי לעשות? להמשיך להתפלל בלי כפה? לרוץ אחרי הכיפה ולהתחיל מאיפה שהפסקתי או מלחזור לראש?
תודה, וחג כשר ושמח!

תשובה:

ללכת לתפוס את הכיפה, ואז לעמוד ולהמשיך מהמקום בו אחזת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אני משתעשע בשאלה מה היה קורה אילו זה היה קורה בשבת,והכיפה הייתה עפה ונוחתת הישר על אחד מענפי העץ.
    מה יעשה אדם שכזה?
    אין לו ברירה אלא ללכת לחפש כיפה אחרת או כיסוי או כובע ולחזור להמשיך להתפלל.
    ואם עבר יותר מכדי שהה כדי לגמור את כולה?
    אולי האדים של האקונומיקה שעולים מסלון ביתי הישר לאפי משפיעים עלי ונחתה עלי רוח הפלפול בשעת לילה שכזו…
    לילה טוב :)

  2. זה לא נקרא אונס, הוא יכול הרי לעטוף ראשו בחולצתו, ולכן גם אם שהה כדי לגמור את כולה אינו חוזר לראש. בנוגע לאקונומיקה, תזהר עם הבגדים…

  3. הנפקא מינא אם זה נחשב אונס או לא, היא רק לבני אשכנז…

    מרן השלחן ערוך (סימן קד) כתב, שאם פסק בתפלתו "כדי לגמור את כולה" חוזר לראש. כלומר, מי שהפסיק באמצע תפלתו למשך שיעור זמן כזה, שהוא בכדי "לגמור את כולה" (את כל התפלה – כפי שנבאר), חייב לחזור לראש התפלה, ואינו יכול עוד להמשיך מן המקום שפסק.

    ומרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, (בספר הליכות עולם ח"א עמוד קסו), האריך בדין זה, וכתב שאין חילוק, אם פסק בתפלתו באונס, או ברצון, שבכל מקרה הדין הוא, שאם שהה "כדי לגמור את כולה", חייב לחזור לראש התפלה.

  4. תמוה, הרי סב"ל אומרים גם כנגד מרן, אולי בגלל שזה גם סב"ל להמשיך, ראה מה שכתבנו בענין זה כאן וצ"ע.
    https://din.org.il/2021/08/06/%D7%A9%D7%9B%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%96%D7%95-%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%90%D7%95%D7%97%D7%96-%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94/
    לכן לא הייתי משנה מדברי הביאור הלכה בענין זה.

  5. אכן דעת הרב עובדיה זצוקל,שאומרים סבל גם נגד השוע,אבל לא במקרים שבהם דעת מרן כן לברך וגם יש ספק נוסף שכן לברך,במקרים אלו הרב עושה ספק ספיקא כן לברך כדעת השוע.
    דוגמה מעניינת ונפוצה היא אדם שאכל למשל תפוחים,ויצא והשאיר מקצת חברים,נניח בליל שבועות, אם חוזר כעבור זמן קצר למקום בו השאיר חברים לא צריך לברך שוב על תפוח נוסף(למרות שדעת השוע שחייב לברך), כאן עושים סבל נגד מרן, אבל דע עקא, שאם יצא לזמן ממושך וכבר עבר שיעור העיכול של התפוח, פה עושה הרב ספק ספיקא כן לברך: ספק אחד שחייב לברך כדעת מרן השו"ע, וספק נוסף שחייב לברך כיוון שחלף זמן עיכול כדעת המגן אברהם.
    ומבואר בכללי הפסיקה בספר עין יצחק להגאון הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליטא בכללי הפסיקה שם.

    מי שפוסק כדעת המשנה ברורה זה משהו אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל