לתרומות לחץ כאן

מצות 'פאה' באילן של אגוזים

שאלה:

אפרט כל פרט שאולי נוגע לשאלה, כי אין לי מושג מה משמעותי ומה לא:
אני גר בבניין בן 2 קומות, למטה בעל הבית ואני שוכר ממנו. בחצר של בעל הבית צומח עץ אגוזי פקאן רב מימדים שענפיו מגיעים לגובה עצום ובין היתר גם נכנסים לתוך המרפסת שלי.
בכל שנה בתחילת החורף [שאז נפתחת הקליפה הירוקה] קוטפים את האגוזים, ומה שלא קטפו נופל למדרכה ולכביש במהלך החורף עם הרוחות העזות, או נאכל על ידי העורבים מהכביש או מהעץ. בעל הבית קוטף מה שמול הדירה שלו בערך כ5 קילו, מעבר לכך אין לו צורך ומרשה למי שמבקש לקטוף. אני קוטף עוד כ7 קילו (אני מגיע לענפים רבים ממרפסת הבית) וכן אוסף במהלך החורף ממה שנופל לחצר או לרשות הרבים. לאחר שאני מעשר את הפירות אני מחלק למשפחה אגוזים לפסח.
השנה, אחרי שחילקתי לכולם [נשאר לי בבית רק מעשר עני, וחצי קילו לשימוש], התקשר אלי אחי ואמר לי שיש לי מצוה מיוחדת של 'פאה' בקטיף האגוזים, כמו שמפורש במשנה פאה פ"א משנה ה שיש פאה באגוזים.
אמרתי לו שכבר קטפתי הכל, אז הוא הפתיע אותי שחיוב פאה באילן של אגוזים הוא דווקא אחרי הקטיף, כמו שמפורש שם פ"ד משנה א (מחמת הסכנה לעלות על אילן גבוה, בירושלמי מביא מעשה מחמשה אחים שעלו לקחת פאה ומתו).
מצד שני הוא העיר לי שאולי אין לי חיוב כלל כיון שאם הייתי משאיר את האגוזים על העץ, לא היו באים עניים לקחת אותם אלא היו נאכלים ע"י העורבים, ומבו' בחולין קלד: לעני ולגר ולא לעורבים, וככה הביא הרמב"ם בפי' המשניות בפאה פ"ח משנה א.
השאלה היא:
א. האם התחייבתי במצות פאה, כשהעץ אינו שלי?
ב. האם כעת אחרי שכבר קטפתי עישרתי וחילקתי את הרוב, האם יש לי דרך להרויח את המצוה?
ג. אם עדיין יש עניין שאפריש פאה [שהוא אחד משישים?] ואין לי עני לתת לו את זה, האם אפשר לפדות ולתת לגבאי של צדקה?
בתודה ובברכה
אברהם

תשובה:

מסתבר באופן פשוט שהמצוה אינה עליך ואין לך דרך לקיימה, זה מצוה על בעל האילן, אדרבה, אתה בסך הכל אחד העניים הלוקטים מן ההפקר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל