לתרומות לחץ כאן

ליבון על ידי גחלים

שאלה:

למה בסימן [ת"סא כמדומני] מצרכים ליבון על ידי גחלים הנוגעים על כל משטח התנור ולא מספיק שהלהבה תלבן, הרי אנו יודעים בכלל דין ליבון שהעיקר הוא שיגיע לחום הגבוה של ליבון חמור/קל אבל לא מקפידים דווקא שיתלבן על ידי גחלים הנוגעים בכל פינה

תשובה:

הכלל הוא שכבולעו כך פולטו, ואם בלע בחום רב יותר משיעור ליבון, יש להסיקו חום זה, וכיון שרגילים להסיקו בגחלים כך גם יש להכשירו, ראה שם.

מקורות:

ערוך השולחן אורח חיים סימן תסא
סעיף א
תנור שאפו בו חמץ צריך ליבון יפה להכשירו לפסח וצריך ליזהר כשיסיקוהו כדי לאפות בו מצה שילכו הגחלים על פני כולו מראשיתו עד אחריתו וגם בשפתו ואין די לו מה שהלהב שולט שם דכבולעו כך פולטו וגם הבליעה היתה ע"י גחלים לפיכך גם הפליטה צריך להיות כן וצריך שבכל התנור תהא ניצוצות ניתזין ממנו ואפילו הסיקוהו כמה פעמים קודם הפסח אינו מועיל כשלא היתה כוונתו לשם הכשר פסח דוודאי לא השגיח שיהו הגחלים על פני כולו ואפר שהיה כן שלא הלכו על פני כולו ומ"מ בדיעבד כשאפו מצה יש להתיר בכה"ג כשהסיקו כמה פעמים אף שלא לשם הכשר דקרוב הוא שעכ"פ פעם אחת היו הגחלים על פני כולו אבל אם הסיקו היסק אחד שלא בכוונת הכשר אינו מועיל אף בדיעבד [מג"א סק"א ומה שמדמה לחלב בשבועות תמיהני דשם אופין ומבשלין בכלים ולא בתנור עצמו משא"כ חמץ ומצה וצ"ע ודו"ק]:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה אבל משהו שלא הבנתי. כבוד הרב שליט”א כתב בתשובה אחרת שהכלל של כבולעו כך פולטו הכוונה היא לאופן ההגעלה ולא למידת החום הדרוש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל