לתרומות לחץ כאן

בחורה שהיה לה חבר רוסי ואינה יודעת אם היה יהודי או לא

שאלה:

לאשה היה חבר רוסי ישראלי אינה יודעת אם היה גוי האם מותרת לכהן

תשובה:

שלום רב,

באופן כללי כאשר יודעים לצמצם את האפשרויות ניתן לקבוע על פי רוב האם הוא יהודי או לא. כלומר, במקובל את הישראלים ששם הקוד "רוסי" זה כל בחור שעלה או הוריו עלו ברית המועצות לשעבר. אבל ברור שלא כולם מקשה אחת. אצל יוצאי הקווקז, גרוזיה, ובוכרה, אחוז היהודים הוא גבוה מאד. כלומר, אם הבחור או קווקזי גרוזיני או בוכרי ניתן להניח שהוא יהודי. מאידך אצל יהודי רוסיה ואוקראינה אחוז ההתבוללות הרבה יותר גבוה. והשאלה היא מתי הם עלו ארצה אם בשנות התשעים אז עדיין הרוב גם מאזורים אלה היו יהודים או שעלו במשנים המאוחרות יותר שכלל לא בטוח שהרוב היו יהודים.

אלא שאני מניח שהיא יודעת מיהו והספק שלה רק האם הוא יהודי או לא. במקרה כזה נקודת הספק אינה האם היא כשרה לכהונה או לא, שאז היינו יכולים לצרף חזקה קמייתא שלה שהיא כשרה לכהונה. אלא הספק הוא האם אותו פלוני הוא יהודי או לא, ועל ספק זה החזקה שלה אינה רלוונטית כלל. (רק כאשר היא נבעלה לספק יהודי ספק גוי שאין אנו יודעים מיהו ובעצם הספק אינו על אותו אדם אלא עליה האם היא נפסלה לכהונה או לא, אז יכולים לצרף את החזקה.

בנוסף, אם הם היו חברים מאד יתכן שהיא נבעלה לו גם במקום הקביעות (מקום מגוריו של הבחור) שאז לא מועיל רוב משום שזה קבוע, והמיעוט נחשב ל50%. לכן, חובה עליה לברר האם הוא היה יהודי או לא בטרם תינשא לכהן.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל