לתרומות לחץ כאן

מי צריך למכור את הירושת חמץ

שאלה:

אבי ז״ל אסף בקבוקים קטנים של יין שרף לשם תחביב לא לשתיה, וכשנפטר האוסף נשאר בביתו עם אמי תחי׳. השאלה לקראת פסח אם יש לה אוסף דין ירושה והחיוב של ביעור או מכירת חמץ על הבנים או כיום שעדיין נמצא בבית החיוב על אמי.

תשובה:

שלום וברכה,

היורשים זוכים בעיזבון של האב בעת פטירת האב, ולכן הבנים זכו בבקבוקים. אלא שאם הם התכוונו להקנות את הבקבוקים לאמא האמא חייבת במכירת חמץ. ואם לא התכוונתם להקנות את הבקבוקים הרי הם של הבנים והם מופקדים ביד האמא, ועל הבנים מוטל למכור את הבקבוקים.

בכל מקרה אם האמא תמכור את החמץ יועיל בין אם זה שלה בין אם זה של הבנים, כיון ששומר יכול למכור את החמץ עבור המפקיד כמבואר בשו"ע חו"מ סימן רצב סעיף יז.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות פקדון סימן רצב סעיף יז: המפקיד חמץ אצל חבירו והגיע פסח, הרי זה לא יגע בו עד שעה חמישית ביום י"ד. מכאן ואילך יוצא ומוכר בשוק לשעתו, מפני השבת אבידה לבעלים.

וראה את מקור הדין בבית יוסף חושן משפט סימן רצב אות יז ד"ה (יט) הופקד: הופקד אתו חמץ והגיע זמן הפסח לא ימכור עד שעה חמישית. מעשה בפרק (כל שעה) [אור לארבעה עשר] (פסחים יג.) וכתבו הרי"ף בפרק המפקיד (כא:) ואמרינן התם דאף על פי שנקבוה עכברים לדסקיא שהחמץ בתוכה והיה חמץ מבצבץ ויוצא לא הרשו למפקיד למכרו עד שהגיעה שעה חמישית ערב הפסח:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל