לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ביטול הזמנת צימר לשבת

שאלה:

יש לי ג שאלות א. אם הזמנתי היום בבוקר צימר לשבת והתחרטתי היום האם אני צריך לשלם דמי ביטול .ואם לא מה הדין אם שילמתי מיקדמה האם הם חיבים להחזיר לי אותה במקרה ולא ימצאו שוכרים אחרים. והאם זה משנה מתי אני מבטל או שמצד הדין גם 12 שעות לפני כן ביטלתי האם אני צריך לשלם ואם כן כמה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם הזמנת צימר ולא היה תשלום מראש, ולא מסרת פרטי אשראי אין כאן קניין, ואם ביטלת אין חובת תשלומים. חובה לדעת, שאסור לבטל אחרי שסוגרים עם הצימר, משום איסור 'מחוסרי אמנה' ואם ההזמנה שלך גרמה להפסד של לקוח אחר יש כאן גם איסור של גרמא בנזקין. אבל אם ביטל אין חובת תשלומים.

אם שילם מקדמה מראש או שמסר פרטי אשראי הרי זה קניין, ואם ביטל יש לשלם תשלום מלא עבור הביטול. אלא אם כן נאנס בביטול שאינו חייב לשלם על הביטול.

בהצלחה.

מקורות:

אם שילם מקדמה הרי זה קניין כסף. וכן אם העביר את הפרטים של האשראי פוסקי זמנינו סבורים שנחשב לקניין סיטומתא, ולכן לא יכול לבטל אחרי שנעשה קניין על הכשירות. ואם מבטל שלא מחמת אונס חייב לשלם.

אם לא נעשה קניין אלא סיכום בעל פה, אסור ללקוח לבטל את ההזמנה משום מחוסרי אמנה. אולם אם ביטל אין עליו חובת תשלומים. וגם אם בעל הצימר יוכיח שבגללו הפסיד לקוחות אחרים אין המבטל חייב לשלם, שרק בפועל מצאנו בשו"ע סימן שלג סעיף ב  שאם ביטל פועל והפסיד לו עבודה במקום אחר חייב לשלם. ובקצות (שם ס"ק ב) כתב שחיוב בפועל משום שבת, אבל במטלטלים וקרקעות שאין חיוב שבת אין חובה לשלם. הנתיבות ביאר החיוב משום תקנת השוק, ותקנה זו מצאנו בפועלים ולא בדבר אחר. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל