לתרומות לחץ כאן

גניזה

שאלה:

שאלה:
אם ראיתי מספר פתקים שמונחים זה ליד זה, שרשום על כל 1 מהם מילה 1 מתוך הפסוק:
"וַיֹּאמֶר אֱ+לֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי-כֵן."
[.ספר בראשית. פרק א. פסוק ט.].
-האם את כל-הפתקים-האלו
מוכרחים להביא-לגניזה,
או רק את הפתק שעליו רשום השם: "א+להים" ?
ספציפית שואל לגבי הפתק שרשום עליו: "א+ל", -משום שאמנם לפי הפשט המפורסם הכוונה כאן היא "א+ל" במשמעות "לאן"
ולא במשמעות שם-השם-יתברך "א+ל",
-אבל למילה 1 בתורה,
-יכולים להיות מספר מדרשים,
-עם מספר משמעויות שונות לאותה המילה,
-ואף-על-פי שאני-לא-מכיר משמעות-נוספת למילה הזאת בפסוק הזה,
-ייתכן ש-כן-קיימת,
-ולכן השאלה:
האם את הפתק הזה,
-שרשום עליו את המילה: "א+ל",
-ראוי לפחות משום זהירות,
-כן להביא-לגניזה ולהיזהר מלמחוק,
-כדין שם-משמות-השם-יתברך
-שאסור-למחוק ?

תודה,

תשובה:

שלום וברכה

כאשר בכל דף יש רק מילה אחת אין צורך בגניזה, אלא אם כן היו תלויים יחד זה לצד זה, שאז זה כבר התקדש כפסוק ויש לגנוז. למעט הדף שיש בו שם אלוקים, שאותו בכל מקרה יש לגנוז. אם לא יודעים מה זו המילה אל, יש לגנוז.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בבקשה: יותר-הבהרה:
    אני לא-בקיא בכל פשט-רמז-דרש-סוד-התורה.
    וגם: סברה שלכל פסוק מהתורה
    -יכולים להיות מספר מדרשים.
    ולכן: קיים לפחות-ספק:
    שממש כל-רצף-אותיות-בתורה,
    שזהה להגדרה של 1 משמות-השם-יתברך שאסור-למחוק,
    -הינו באמת 1 משמות-השם-יתברך
    שאסור למחוק, -גם ברמת-הכוונה.

    כי גם אם משמעות הפשט הנפוצה של הרצף הזהה הזה,
    היא שאין הכוונה כאן לשם משמות שם יתברך שאסור למחוק,
    אלא למשמעות אחרת,
    [.כגון: רצף האותיות "א+ל", בפסוק:
    "וַיֹּאמֶר אֱ+לֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל-מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַיַּבָּשָׁה; וַיְהִי-כֵן."
    [.ספר בראשית.
    פרק א. פסוק ט.].
    -שלפי הפשט הנפוץ לא-מכוונים ב-"א+ל" שבפסוק הזה שהוא 1 ממשמות-השם-יתברך שאסור למחוק.]
    -עדיין קיים ספק שזה כן.
    -כי אולי אנחנו לא-בקיאים
    בכל-פשט-רמז-דרש-סוד-התורה,
    -כדי להכיר שכן קיימת כזאת כוונה בעולם-האמת.

    -ולכן השאלה:
    האם לחלוטין
    כל הרצפים האלו אסורים במחיקה,
    -כדין שמות-השם-יתברך
    -שאסור-למחוק ?
    -או
    שכולם-כולל-כולם,
    -סומכים-לחלוטין,
    -על הרשימה שקיימת
    אצל סופרי-הסתם,
    שבה מפורט איזה רצף-אותיות
    שזהה להגדרה של 1 משמות-השם-יתברך שאסור-למחוק,
    -הינו באמת 1 משמות-השם-יתברך
    שאסור למחוק,
    -משום שקיימת איתו חובת-כוונה.
    ושאר-רצפי-אותיות
    ש-רק נראים-זהה-ברצף
    -האותיות-שלהם
    -לשמות-משמות-השם-יתברך,-שאסור-למחוק,
    -אבל לא-קיימת איתם כוונה זהה לאלו השמות,
    = שזה שם-משמות-השם-יתברך
    -שאסור-למחוק.
    -כן-מותר למחוק אותם אם-רוצים ו/או צריכים. ?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל