לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ והיתר מכירה בשביעית

שאלה:

אני חוזר על השאלה משבוע שעבר שטרם עניתם מה ההבדל בין מכירת חמץ לגוי שעל זה כולם סומכים לבין היתר מכירה קרקע לגוי בשמיטה שעל זה החרדים אינם סומכים ולשיטת האדמו"ר הזקן גם מכירת חמץ אינה מועילה ללא ערב קבלן וא"כ אין לסמוך גם על מכירת חמץ שנעשית ללא ערב קבלן והדרא קושיא לדוכתא.(כדאי לראות את השאלה בנוסח משבוע שעבר)
2) אחד הנימוקים היסודיים להתנגדות להיתר מכירה הוא משום איסור של "לא תחנם" (אע"פ שבפועל לא נעשית העברה בטאבו) ,אבל האם קנית סחורה מערבים מה שנקרא יבול נכרי אין בזה זה שום צד של לא תחנם הרי בכך מחזקים את אחיזתם בקרקע בקרקע ומפרנסים אותם אלא אם כן נאמר שהאיסור הוא רק על עובדי עבודה זרה וא"כ על כך גם סומכים על היתר המכירה אז מאי בנייהו ויותר חמור מכך שקונים מערבים תומכי טרור ורוצחי יהודים ומפרנסים אותם ואת משפחותיהם,איזה היתר יש לכך ואיזה תשובה אני אמור לתת כשאני נשאל על כך?
בברכת שבת שלום.

תשובה:

שלום וברכה

1. לא הבנתי את הרלוונטיות של שיטת האדמו"ר הזקן [שאגב אינה מוסכמת על רוב הפוסקים, אבל מי שרוצה לכלול אותה במכירה אכן כולל אותה, כמו עוד הידורים שונים שיש שעושים, למשל שארית ישראל עושים חוזה תקף על פי חוק ועוד] לנושא שלנו. הסברתי, שבמכירת קרקעות קיימת אומדנא ברורה שאין כוונה למכירה, אין ספק שאם הגוי יבוא וירצה לממש את המכירה יזרקו אותו לכל הרוחות, למרות שהוא משלם את שווי הקרקע, ואילו לגבי חמץ, אדרבה, יביא כסף ויקבל את כל הוופלים של המכולת, למה לא? התשובה פשוטה בתכלית. נכון שהסבירות שלא יעשה זאת, אבל אם יבקש לממש זה יתקבל ברצון.

2. אי אפשר להמציא הלכות… אין כל איסור על פי הלכה לקנות ירקות מגוי, נקודה. לאיסור לא תחנם יש כלל הלכתי ברור ופשוט שנאמר ונקבע ללא כל קשר לנושא של שמיטה, למכור לגוי קרקע בארץ ישראל אסור, לסחור איתו במטלטלין מותר. זה שיש בעקיפין חיזוק של היכולת שלו להתבסס כאן לא נכלל באיסור כיון שזה סיוע עקיף ואינו דומה לנתינת קרקע באופן ישיר. המקילים במכירת קרקעות בשמיטה סברו שמכירה לזמן אינה בכלל האיסור, ועוד טעמים, ועל זה רבים חלקו, אבל זה הנושא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל