לתרומות לחץ כאן

תשלום ועד הבית לתחזוקת קומת החניות

שאלה:

שאלה לכבוד הרב שליט"א
אנחנו גרים במתחם של 8 בניינים שבנויים בצורת האות "ח". באמצע בין הבניינים יש שטח ציבורי – הרחבה, וגינת משחקים. יש גם חניון תת קרקעי עבור דיירי המתחם. שטחים הציבוריים הנ"ל שייכים לכל דיירי המתחם במשותף.
כל בניין ובניין מנהל לעצמו את קופת ועד הבית שלו, ומשלם גם תשלום חודשי קבוע לקופת הוועד הציבורי שמתחזק את שטחים הציבוריים. ההוצאות של השטחים הציבוריים והחניון – שהם חשמל, ניקיון, ותחזוקה שותפת משולמות מקופת הוועד הציבורי.

אנחנו ועד הבית של אחד הבניינים וטוענים שמכיון שמהבניין שלנו אין כניסה ישירה לחניון ואין לנו שום שימוש בחניון לכן לא צריכים להשתתף בהוצאות החניון.

לעומת זאת אומרים לנו מוועד הציבורי שנכון שאין לנו כניסה ישירה לחניון אבל
א. יש דיירים מהבניין שלכם שיש להם חניות בחניון.
ב. גם משאר הבניינם יש הרבה דיירים שאין להם חניות ומשתתפים בהוצאות של החניון כמו כולם.
ג. מערכת החשמל של החניון מחובר יחד עם החשמל בכל השטח הציבורי עם שעון חשמל אחד ולא ניתן בכלל להפריד בניהם. כמו כן הוצאות הניקיון החניון משותף עם הניקיון של כל שאר שטחי הציבור כלומר החניון הוא חלק של שטחי הציבור ולא ניתן לעשות חלוקה. כמו שדייר שגר בצד מערב לא יכול לטעון שהוא לא רוצה להשתתף בהוצאות של צד מזרח, וכמו שדייר לא יכול לומר שאין לי ילדים שמשתמשים בגינה לכן לא רוצה להשתתף בהוצאות הגינה. כל השטחים הציבוריים הם שטח אחד גדול.
ד. עוד אומרים וועד הציבורי שכל דיירי המתחם כלומר כל דיירי שמונת הבניינים הם "שותפים שווים" בכל המתחם כולל השטח הציבורי. כמו בכל בניין בכל מקום אחר כל דיירי הבניין הם שותפים שווים בחצר ובחדר המדרגות שלהם וכולם חייבים להשתתף בכל ההוצאות, כך זה לכל הדיירים במתחם הזה שכולם שותפים שווים. ולחזק את טענתם הם אומרים שלמעשה לפני בניית הבניינים כל השטח שעליו בנויים 8 הבניינים האלו, היה שייך לבעלים אחד. וזה לא דומה לבניינים ברחוב רגיל שהקרקע של כל בניין ובניין היה שייך לבעלים שונים ואין שום קשר או שותפות ביניהם.
ואנחנו מדגישים שמכיוון שאין לנו שימוש כלל בחניון זה מבחינתו לא שייך לנו.

תשובה:

שלום וברכה,

כל בעלי הדירות בכל הבניינים חייבים להשתתף בתחזוקה של החניון מכמה טעמים. א. אם יש דיירים מהבניין שיש להם חניה בחניון, או שיש דיירים או אפילו דייר אחד מהבניין שלכם שחונה בחניון או משתמש שם חייבים להשתתף בכל ההוצאות. ב. כיון שהחניון הוא רכוש משותף לכל הבניינים כולם צריכים להשתתף בתחזוקה. ג. אם החשמל והניקיון הוא לכל הרכוש המשותף, לא ניתן להפריד את החניון משאר הרכוש המשותף וחייבים לשלם על הכל.

בהצלחה.

מקורות:

ראה כאן שהבאנו את דברי הפוסקים כשיש מעט מבני העיר שלא נהנים מדברים בסיסיים [מקווה, בית חתנות, מורה הוראה ועוד] בעיר האם חייבים לשלם. ושם הבאנו שאם נהנה קצת מאוד חייבים לשלם. ולפ"ז אם יש לבניין שלכם חניות בחניון הרי יש שלכם גישה, לשם ואתם נהנים וממילא אתם חייבים להשתתף. עוד הבאנו הוכחה מהחת"ס שאין השימוש מחייב אלא השימוש הוא ראיה לשותפות, ולפ"ז בחניון משותף גם אם אין שימוש כיון שבמציאות החניון הוא משותף חייבים כל בעלי השותפות להשתתף בהחזקה ובתחזוקה השוטפת [כשם שהחת"ס חייב את המתפללים בימים נוראים לשלם נרות של כל השנה, כיון שהם שותפים].

נחלקו פוסקי זמנינו האם ניתן להתנתק מהרכוש המשותף, למשל דיירי קומת כניסה שלא משתמשים במעלית האם יכולים להתנתק מהמעלית. ונראה שאם התחזוקה של החשמל והניקיון כולל חניון ושאר שטחים משותפים לכו"א לא ניתן לצאת, כיון שיש לו הנאה מהניקיון חשמל בשאר שטחים לא יכול להתנתק מחלקים מסוימים אלא הכל הוא דבר אחד.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל