לתרומות לחץ כאן

הזמנת מחלל שבת לסעודה בשבת

שאלה:

ב"ה לרב שלום וברכה, בשנים האחרונות כבעלת תשובה, אני נוהגת להזמין את אחותי ובעלה לחוג את ליל הסדר. הבעיה שהם לא מוכנים לישון אצלנו ומתעקשים לחזור לביתם בליל הסדר. אמנם קיבלתי אישור מרב שעלי להזמין אותם בפירוש לכל החג ואם הם מחליטים לנסוע (כך גם לגבי שבתות) זה עניין שלהם. מצד אחר אחות אחרת שחזרה בתשובה טוענת שאני גורמת להם לחלל את החג /שבת משום שאני יודעת שהם לא ישארו לישון אצלי. השאלה מה עושים? הם מאד ייפגעו אם לא אזמין אותם כי בשנים הראשונות לחזרתי בתשובה, אמרתי להם שאיני יכולה להזמין אותם אם הם נוסעים בחג ומאוד נעלבו. אמרו שחבל שחזרתי בתשובה אם זה גורם לפירוד. לכן התחלתי להזמין אותם בהדגשה שהם מוזמנים לכל החג אבל כאמור זה לא קורה.. גם מדובר באנשים מבוגרים שקשה להם לישון מחוץ לביתם, גם הבעל חולני וזקוק לפינה שלו וכו'. אז מה נכון הלכתית לכתחילה?

תשובה:

  • שלום וברכה
  • יש שסמכו על הסברא הזו שהזכרת, הגם שקשה מאוד לסמוך על כך כאשר את יודעת בבירור שלא ישמעו לך… לכן כדאי להמנע מלהזמין אותם. כתבנו בעבר כאן מאמר ארוך בענין, ובמסקנת הדברים סיכמנו כך:
  • לדעת האגרות משה, המשנה הלכות הגרי”ד סולובייצ’יק והגרי”ש אלישיב, אין להזמין מחלל שבת לסעודת שבת, משום שמכשילו בנסיעה בשבת, ועל כן המזמין עובר על איסור תורה ‘לפני עור’.
  • אם יש אפשרות סבירה שההזמנה לסעודת השבת לא תהיה כרוכה בחילול שבת, וכגון כשהמוזמן גר בקירבת מקום ויכול לבוא לסעודה ברגליו, אין כל איסור להזמינו. יחד עם זאת חשוב לציין כי לא המרחק קובע, אלא הסבירות לכך שההזמנה תגרום לחילול שבת, כדברי האגרות משה ש”איסור לפני עור יש אף באינם רחוקים כל כך, כשידוע שיתעצלו לילך ברגלים ויסעו במאשינעס””.
  • רבי יעקב קמינצקי והגרש”ז אויערבך נקטו, שאין איסור להזמין מחלל שבת לסעודת שבת אם יציעו למוזמן להישאר ללון בבית המארח או במקום קרוב, שלא יצטרך לשוב לביתו ברכב ולחלל שבת. ובדברי הגרש”ז מפורש שאין כל איסור להזמין מחלל שבת לסעודה גם אם ידוע בוודאות שלא ישאר [וכגון שפעמים אחרות סירב להצעה זו]. וגם לא הוזכר בדבריו כל תנאי, שההיתר להזמין לסעודת שבת הוא רק לסעודת ליל שבת, שקיים סיכוי שאם יוזמן אליה יבוא לפני השבת וישאר בבית המזמין עד צאת השבת, ולא לסעודת שבת בבוקר.
  • אך נתבאר כי יתכן שגם לדעת האוסרים חילול שבת להצלת פושע משמד רוחני, מותר להזמין מחלל שבת לסעודת שבת, מכיון שאין להחשיב את ההזמנה כהכשלה באיסור חילול שבת או כסיוע לדבר עבירת חילול שבת, היות ולאדם עצמו מותר לעבור על איסור קל כדי להציל עצמו מאיסורים חמורים יותר, ולכן יהיה מותר למוזמן לנסוע בשבת לסעודה, כי בנסיעה זו שמטרתה להתקרב לשמירת התורה והשבת, הגם שעובר על איסור, הוא מציל עצמו מאיסורים אחרים.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לא בטוח שכל הסיפורים על פירוד נכונים תמיד ובכל מקרה.
    אני לא מצליח להבין למה אם לא מזמינים לחג מישהו הוא עלול להיפגע? את אמא שלהם? את אחות. ואולי בא לך להיות עם בני ביתך לבד.
    אולי קשה עלייך ההכנה.
    למה תירוצים כאלו מתקבלים, אבל מה שקשור לתורה ומצוות – חילול ה'. זה מרחיק. חבל שחזרו בתשובה וכו'.
    אז או שמוצאים תירוצים אחרים. או שמפסיקים לפחד מההתרחקות של אחרים על כל פיפס. אפשר להגיד מפורש, ואם לא הייתי מזמינה מסיבה אחרת? הייתם נפגעים? אז דוקא מה שחשוב לי אתה לא מכבדים. למה הם הנפגעים? את צריכה להיות הפגועה שהם רומסים את מה שחשוב לך. נכון חזרת בתשובה נגיד באיחור והתרגלו למשהו אחר. אבל על מה מדובר פה? אירוח? תבואו בחול המועד. המסעדה סגורה אצלינו בליל הסדר אם אתם דורכים על מה שחשוב לי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל