לתרומות לחץ כאן

וויתור של ירושה לטובת האמא

שאלה:

כאשר נפטר האבא, וישנם שני בנים ושתי בנות. ואמא שתחיה.
האם הילדים (כולל הבנות) יכולים לומר שהם לא מוותרים על חלקם בירושה. לאמא יש 50 אחוז ואז הילדים רוצים להתחלק ב-50 הנותרים. חלקם רוצים חלקם לא.
האם זה בסדר לא לוותר?
הסיבה היא פשוטה מאוד. מפחדים שאחת האחיות תיקח את הכס ותרוקן הכל עוד בחיי האמא. או שהאמא תיתן לה הכל לאחר מותה וזאת סיבת רצון הויתור של האחות.
יש לציין שגם האמא מבקשת לוותר.

תשובה:

שלום וברכה,

בפטירת האבא, היורשים מקבלים את חלקו של האבא, אבל לא תמיד מותר להם לקחת את החלק של האבא. למשל אם האבא השאיר דירה אחת או שיש לו דירה משותפת עם האמא, הבנים יורשים את החלק של האבא אבל הם לא יכולים לחלק ביניהם את הדירה כיון שיש לאמא זכות לגור בדירה כל זמן שהיא אלמנה. אבל אם השאיר עוד נכסים או כספים הם יכולים לחלוק בכספים או בנכסים הנוספים בחיי האמא.

אני מבין שבמקרה שלך השאלה היא אם היורשים יחתמו על וויתור על חלקם לטובת האמא.? והתשובה: אין צוך לחתום על סילוק לטובת האמא, אלא האמא יכולה לגור בדירה ולהשתמש בכל העיזבון של האבא למרות שבפועל העיזבון שייך ליורשים.

נ.ב. כדאי שהאמא תערוך צוואה מסודרת על הדירה והנכסים, כדי שכולם יקבלו שווה בשווה, ולא אחד יקבל את הכל. בנוסף כדי שהנות יקבלו חלק מהירושה יש לערוך צוואה הלכתית.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל השאלה האם מות להם לא לחתום לטובת האמא, ובאמת גם להשתמש בפועל בכסף? או שיש איסור לקחת את חלקם כל האמא בחיים ( על חשבונות בנק לא דירה שהם משאירים לאמא).
    לגבי הבנות, מדובר בשני אחים ושתי אחיות. האח מסכים שהבנות יקבלו. והאח השני מאושפז במצב לא טוב בכלל מבחינה נפשית והאפוטרופוס שלו הוא מישהו מהמשפחה אבל מהמשפחה דרך אחת הבנות (יתומות האב). ממילא האם צריך פה אישור של מישהו לגבי הבנות? הרי החלק 50 אחוז של האמא. ונגיד עפ"י דין תורה 50 אחוז לבנים.
    אבל בן אחד מסכים והבן השני לא נמצא והאפוטרופוס שלו זה מישהי שיש חשד שתיקח הכל למען אמא. אז האחות שנשארה לא יכולה לקחת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל