לתרומות לחץ כאן

רכישת תוכנת אוצר החכמה

שאלה:

שלום וברכה רבים לכבוד הרב שליט"א!
ראיתי מס' טענות ממקור ראשון ושלישי ברחבי האינטרנט(ואפילו פוסק גדול אחד) כולל תגובות על תשובות באתר זה על ספרים שנמצאים במאגר אוצר החכמההיברובוקס ללא קבלת רשות כלל מבעלי הזכויות לכאורה. מאחר ומדובר בעדויות ממקורות ברי סמכא אני מניח שהדבר מצביע על מדיניות עקבית ואע"פ שאותן טענות שאני ראיתי עד עתה הן מלפני מס' שנים וייתכן שחל שינוי בדברים מאז, עם זאת קהילות קודש רבות(ישיבות וכד') ותלמידי חכמים ברורים(דוגמא קרובה היא המשיבים באתר הקדוש הזה כפי שראיתי בתשובות) משתמשים במאגר זה כבר שנים רבות וחזקה עליהם שיש להם על מה לסמוך(וכך גם אני נוהג ודי לי משום כך אלא אם כן אדע מפורשות על מחבר מסוים שלא נתן רשות). אני יוצא גם מנקודת הנחה לכאורה שמפעילי מאגר כזה ישמעו להנחית מורי הוראה גם אם לא קיבלו את ברכת הדרך ואם כך חובת התוכחה על אותם פוסקים ועדיין לא מצאתי הסבר לטענות המועלות ולכן באמת רציתי לדעת על מה סומכים העולם בשימוש במאגר זה כי פשוט שהתועלת הגדולה הנמשכת ממנו אינה מקום להיתר ללא טעם אחר וזאת משום מצוה הבאה בעבירה? תודה רבה תזכה למצוות!

תשובה:

שלום וברכה,

לא ידוע ממקורות ברורים שאוצר החכמה היא תוכנה שלא כדין. ובודאי שיש להחזיק שבעל התוכנה פעל כדין וביקש רשות ממי שצריך לבקש רשות ופעל לפי חוק זכויות יוצרים. ואני יודע שהם התקשרו לאנשים רבים וביקשו מהם רשות להעתיק את הספרים. ולכן אין צורך להטיל חששות אם לא נודע שהם פעלו שלא כדין.

יותר מכך, הספרים שהועתקו ללא בקשה הינם ספרים ישנים שאין עליהם זכויות.והרי גם לפי החוק אפשר לתבוע את אוצר החכמה על שימוש שלא כדין. והרי גם אם חלילה לא היו מדקדקי הלכה, וכי נראה לך שהם מסוגלים להסתבך חוקית. כל שכן תוכנת איברו בוקס שאף אין לה ריווח מזה. ואכן לכן הם מעתיקים ספרים ישנים. וספר שנודע להם שיש לו זכויות הם מוחקים.

ולכן יש לסמוך שבוודאי הכל כשורה וכהלכה.

בהצלחה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל