לתרומות לחץ כאן

האם צריך לשים מזוזה במרפסת ובכניסה לחצר?

שלום רב

יש לי בבית 2 ויטרינות שיוצאות מהסלון לגינה האם צריך להתקין מזוזה בפתח הויטרינה

ויטרינה שיוצאת מחדר הורים לגינה

בקומה 2 ויטרינה שיוצאת למרפסת
ראוי לציין שהבית סלון מטבח פינת אוכל מרחב פתוח(כיחידה אחת)

תשובה:

שלום רב.

יש לקבוע מזוזה בלי ברכה בכל הפתחים האלו, ויש נוהגים לקבוע את המזוזה בצד ימין של היציאה מהבית ויש הנוהגים לקובעה בצד שמאל של היציאה מהבית (צד ימין של הכניסה מהחצר לבית).

ולכתחילה יש לקבוע את המזוזה בתוך חלל הפתח, ואם אין אפשרות אפשר לקובעה על צידה החיצוני (אם בצד ימין אזי יש לקובעה בצידה הפנימי, ואם בצד שמאל יש לקובעה בצידה החיצוני).

מקורות:

בחזו"א יו"ד קסח,ה-ו כתב לקבוע בימין הנכנס לבית, ובשבט הלוי ג,קנ כתב שכך המנהג בבני ברק, ובהערות להגרי"ש אלישיב זצ"ל יומא יא,א כתב גם כן שכך נוהגים היום. אך באגרות משה יו"ד א,קפא, ואבן ישראל ז,לד כתבו לקבוע בצד ימין הכניסה לחצר, ובחובת הדר כ' שכך נוהגים וכ"כ בשו"ת יחוה דעת ח"ד סי' נא. והגרש"ז אוירבך זצ"ל הורה לחלק בין מרפסת שגודלה ד' על ד' שקובעים בימין היציאה מהבית לפחות מכך שקובעים בימין הכניסה לבית.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ברור שצריך מזוזה במרפסת שירות, אבל לא כאשר היא יוצאת מהשירותים, וכאשר היא קטנה מד' אמות על ד' אמות יש לקבוע ללא ברכה, ביציאה ממנה למרפסת פתוחה גם צריך מזוזה רק יש מחלוקת באיזה צד לקבוע, אם בצד ימין הנכנס לכיוון הבית או בצד ימין הנכנס למרפסת, ולכן יקבע ללא ברכה[אשכנזים בימין הנכנס לכיוון הבית ולספרדים בימין הנכנס למרפסת].

  2. יישר כח
    בעבר הגריש"א זצ"ל הורה דלא כחזון איש , אלא שיש להניחה בימין היוצא למרפסת עדות מכלי ראשון בידי
    בסוכות באותה מרפסת יש לשנות כיוון המזוזה? שהרי עתה המרפסת עיקר?

  3. אבהיר את שאלתי ברשותכם שוב
    בין לדעות שיש להניח מזוזה בימין הכניסה או היציאה מהבית למרפסת
    אם כל המרפסת עתה סוכה , אם כן האם יש לשנות את מיקום המזוזה ביציאה למרפסת שעתה היא סוכה וממילא המרפסת היא העיקר והבית עראי ואז לכאורה אלה שאמרו שצריך לימין היציאה מהבית למרפסת יהיה עליהם לשנות צד

  4. שאלתך היתה ברורה לגמרי, סוכה אינה סיבה לחיוב מזוזה כיון שהיא דירת עראי, ולכן, אין כל משעות לכך שהמקום הזה נעשה עיקרי בימי החג, הסוכה אינה רלוונטית לנושא המזוזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל