לתרומות לחץ כאן

חיוב שומר בחומרי בנייה

שאלה:

שומר שכר באתר בניה. שנגנבו במשמרתו משאית עמוסה בחומרי יציקה וכן ערמת חול גדולה הצבורה באחת פינות האתר ככרי, המעותדים לעשיית יסודות הבנין והבנין עצמו, וטוען שמשכך הוא, דין קרקע להם ופטור הוא על גנבתם, הצודק הוא?

תשובה:

שלום וברכה,

השומר שקיבל לשמור על חומרי בנייה דינו כשומר על מטלטלים, ואם הוא שומר חנם חייב בפשיעה ופטור בגנבה ואבדה. ואם מקבל שכר עבור שמירתו דינו כשומר שכר שחיי גם על גנבה ואבדה.

בהצלחה.

מקורות:

בהלכות אונאה (שו"ע סימן רכז סעיף לד) מצאנו אם שכר פועל לזרוע קרקע וזרע פחות האם החיטים שבקרקע דינם כקרקע. ובפת"ש (ס"ק כו) הביא דברי העמודי אור גבי פועל שנשכר לבנות בית האם דינו כפועל בקרקע או כמטלטלים. כל זה דווקא בפועל שעובד בדבר שמיועד להיות מחובר לקרקע, אבל בשומר על חומרי בנייה למרות שעתידים להיות מחובר לקרקע אבל עכשיו שאינם מחוברים לקרקע דינם כמטלטלים בין לחיוב שמירה בין לעניין קניינים שנקנים כקנייני מטלטלים ולא כקרקע. ולכן שומר שקיבל לשמור על חומרי בנייה דינו כשומר במטלטלים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יש לתקן בתשובה שיש לחומרי בנייה דין מטלטלים אבל כדי להתחייב בשמירה יש מחלוקת אם צריך קניין או לא צריך קניין, ולכן אם השומר לא עשה קניין לא חייב לשלם על הפסדים, כיון שטוען קי"ל כשיטות שצריך קניין. אבל אם היה קניין במוצרים חייב לכו"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל