לתרומות לחץ כאן

פירות וירקות היתר מכירה

שאלה:

שלום כבוד הרב.
אבא שלי קנה ירקות ופירות מהיתר מכירה והביא לי אותם.
אני באופן אישי מחמיר לקנות מהדרין, אבל בזה לכאורה אפשר יותר להקל, לא? כי לא אני קניתי, אלא הוא.
ואם כן, האם אני צריך לעשר אותם לחומרה?
ומה הדין של התרומה? לשים אותה בשקית כרגיל או לחכות שהיא תירקב?
תודה מראש.

תשובה:

אני לא הייתי אוכל את זה.

לגבי פירות שעדיין לא בקדושת שביעית, יש להקל יותר [לאחר בירור אם יש חשש ערלה היום בפירות אלו, ניתן לברר באתר של בית המדרש אמונת אי"ש, חקלאות על פי הלכה], משום שהראשונים נחלקו אם שמור ונעבד בשביעית אוסר את הפירות באכילה, והחזון איש כידוע נקט לעיקר שאינם נאסרים. פירות אלו כמובן יש לעשר. אבל הירקות הם בחשש ספיחין ולא כדאי לאכול. 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. קודם כל תודה על התשובה הרב.
    אבל אם יורשה לי (ולא כדי לקנטר, אלא כדי באמת להבין) – למה אפילו בדיעבד לאסור משום חשש ספיחין.
    הרי השמיטה היום זה מדרבנן, ספיחין זה איסור מדרבנן, יש הרבה שמתירים, יש גם הרבה ספיקות בנושא השמיטה, אי אפשר להקל בדיעבד? זאת באמת ההלכה לציבור הרחב שאפילו בדיעבד לזרוק את כל הסחורה לזבל? אשרייך כבוד הרב שאתה לא היית אוכל, כנראה אתה בדרגות רוחניות מאוד גבוהות, אבל אני לא שם.
    חוץ מזה, מה עם בל תשחית? אין דעות אחרות שאפשר לסמוך עליהן? אני לא מחפש להתיר, אני פשוט בהלם שעל איסור דרבנן כל כך רחוק (הכוונה עם כל כך הרבה ספיקות) פוסקים להחמיר שבעוד באיסורי דאורייתא לפעמים אנחנו מקילים (כמו בישול אחרי בישול בלח או פאה לדוגמה).
    אם זאת ההלכה, אני אעשה את זה, אני פשוט רוצה להבין למה כ"כ מחמירים בזה, מאי שנא?
    תודה.

  2. אינני אומר "זאת ההלכה", אני רק אומר שלדעתי כך יש לנהוג, אחר שרוב פוסקי זמנינו נקטו שאין תוקף כיום להיתר המכירה. לבל תשחית אין חשש כאשר מדובר בצורך הלכתי, וההפסד לכאורה אינו גדול מאוד, אני מניח שלא מדובר בקנייה מוסדית אלא קנייה ביתית חד פעמית. אבל אני מניח שיהיו שיתירו זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל