לתרומות לחץ כאן

קנס בגין איחור במכירת דירה

שאלה:

קונה דירה מבקש לאחר תשלום בחודש וכדי שלא יפעיל המוכר את סעיף האיחור בתשלום שגורר ביטול העיסקה או קנס של 150000 שח מוכן הקונה לפצות את המוכר בסכום שח 10000 שח השאלה האם יש בעיה של ריבית או לא כי מימלא לכאורה יש כבר קנס של 150000 שח בחוזה על איחור כנ"ל.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

בקנס חד פעמי אין איסור ריבית. ולכן אם משלם 10,000 במקום הקנס של 15,000 אין איסור ריבית.

מלבד זאת ברוב החוזים כתוב שמסירת החזקה תעשה בסיום התשלום, ולכן לא נעשה מכירה עד סיום התשלום, וממילא מותר למוכר להחליט שאם יתאחר התשלום מחיר הדירה יתייקר בסכום מסוים, וממילא אין איסור ריבית בקנסות של מכירת דירות.

ולכן אין איסור לשלם 10,000 בגין האיחור התשלום.

בהצלחה.

מקורות:

קנס חד פעמי – ראה שו"ע יו"ד סימן קעז סעיף טז.

שמעתי מהגרז"נ גולדברג זצ"ל שהסעיף שמתנה שמסירת החזקה בסיום התשלום מעכב את הקניין של הדירה ולכן מותר למוכר לקנוס את הקונה, שהקנס הוא תנאי שהמחיר יתייקר אם יאחר את התשלום, וכדין נדוניית חתנים שמותר להתחייב שבזמן זה ישלם כו"כ ואם יאחר אזי המחיר יהיה יקר יותר.

מאידך שמעתי מהגאון הרב שריאל רוזנברג שבחוזה שכתוב שמתחייב למכור בזה אין מכירה עד לסיום התשלום, אבל חוזה שכתוב שהמוכר מוכר בזאת והקונה קונה בזאת הרי החוזה הוא קניין, והסעיף שמתנה שמסירת החזקה תהיה בסוף התשלום לא מעכב את הקניין אלא משאיר זכות של קניין פירות ביד המוכר, וא"כ יהיה בזה איסור ריבית אם יש קנס שמתרבה. אולם ברוב החוזים כתוב בחוזה בלשון התחייבות, וממילא אין איסור ריבית. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל