לתרומות לחץ כאן

להכניס שותף ברכישת דירה – ריבית

שאלה:

קניתי דירה במחיר למשתכן לפני כשנה וחסר לי סכום מסויים. אני לא מעוניין לקחת משכנתא ולהסתמך על היתר עיסקא, לכן אני מעונין לעשות עסקא פרטית עם חבר, בכך שיביא כ10 אחוז מערך הדירה האמתי שלה ויהיה כולו פקדון וכך יקבל את כל הרווחים ע"פ ערך הדירה הנמכרת בפרויקט בשיווק חפשי (כיון שאת זכות המשתכן אני נותן את כולו).
השאלה איך אנחנו מגדירים את העסקא האם אני מוכר לו את חלקי בזכויות הדירה (שהשלד, ריצוף וחשמל כבר מוכן) או שאין כזה דבר אלא הוא שותף בעסקא מול הקבלן ואם כן נשאלת השאלה האם כיון שכבר עשיתי את ההסכם מול הקבלן אני כבר לא יכול לצרף עוד אחד או שמא כל תשלום ותשלום הוא התקדמות בקנית הדירה וכיון שהתשלום הנוכחי הוא של שנינו הרי שהכסף של שנינו הרוויח ושוב אין בזה בעיה.
נ.ב אני לא שואל לקבל תשובה מוחלטת שלא יהיה פה דין של חכם שאסר וכן אשמח לקבל תשובה מנומקת.
יישר כח עצום.

תשובה:

שלום וברכה,

ישנם שני אפשרויות לקבל הלוואה ולא יהיה איסור ריבית: א. שתקבל ממנו את הכסף ויהיה כולו פיקדון ואתה משעבד לו את העסקה של הדירה והוא יקבל החזר לפי ההתייקרות בדירה. 

ב. שתקנה לו חלק מהדירה שרכשת בשווי המעות שהוא נותן לך, ובמקרה כזה אתם שותפים ואין כאן לא הלוואה ולא פיקדון אלא שותפות מלאה שחולקים ברווחים לפי החלק בשותפות. 

בפתרון השני יש לדון אם יש לך קניין בדירה או שזה רק התחייבות שלך מול הקבלן – שהקבלן יביא לך דירה אבל אין לקונה בעלות על הדירה עד לסיום התשלום ומסירת החזקה [ויש אריכות דברים בזה], ולכן אם אין לקונה בעלות בדירה אלא התחייבות מהקבלן להעמיד את הדירה יכול למכור חלק מההתחייבות שיש לו על ידי כתיבה ומסירה, ככל שטר התחייבות שנקנה בכתיבה ומסירה. ולכן צריך להקנות לו את החוזה שיש לו מול הקבלן ולכתוב לו שטר שמוכר לו עשירית מהשטר התחייבות שיש לו עם הקבלן. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אתה מקבל כסף מהחבר ומשקיע בדירה שאתה קונה מהקבלן ומשעבד לו את הדירה, ולכן אפילו שאתה לא מקנה לו את הדירה אתה משעבד לו את העסק שיש לך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל