לתרומות לחץ כאן

הנקה בציבור

שאלה:

צהריים טובים הרב,
אנחנו בעלי תשובה ובעלי לא מסכים שאניק בשום מקום חוץ מהחדר של התינוקת/חדר השינה.
זה מאוד מאתגר אותי כי ממה שאני מכירה הנקה אמורה להיות בסיטואציות רבות, היא בת שלושה חודשים כמעט ואני גם רוצה לצאת איתה.
האם הוא צודק הלכתית/מוסרית?

תשובה:

גם בעיני לא יפה להניק בפני אנשים זרים. עם קצת תיכנון אפשר להסתדר, ואגב לא נורא עם משתמשים במצבי לחץ בתחליפי חלב כמו מטרנה.

רוב נחת.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. לתוספת העצה:
    גם אם לא רוצים להגיע למטרנה, אפשר תיכנון ראוי כמו שהרב כתב, וזה כולל בתוכו: שאיבת חלב אם לבקבוק.
    אנחנו נוהגים כך בלי נדר בכל היציאות שלנו. לוקחים חלב שאוב.

  2. כמובן שבימינו יש אופציה של שאוב ב״ה, אבל אם את (א׳) עם תינוק בחוץ ולא מניקה/שואבת בשעות מסוימות שבהן הוא רגיל לאכול זה סכנה לגוף ומטעמי צניעות לא אפרט.

  3. במחילה, "עם קצת תיכנון אפשר להסתדר?" ומה תעשה אשה שמניקה כל שלוש שעות ללא שום תחליפי חלב? תישאר בבית ותצא לגיחות קצרות של רבע שעה? מעולם לא שמענו על כזה דבר.

    להנקה מחוץ לבית יש פתרונות בשפע: לוקחים סדין מהבית ומכסים היטב את כל מה שצריך לכסות, עד שלא ניכר כלל כלפי חוץ שהאשה מניקה; או שמוצאים חדר מבודד, או פינת הנקה, לא חסר פתרונות.

    מהשאלה ניכר שהבעל והאשה רבים על כך, והבעל הוא חוזר בתשובה וסובל מריבוי אור וכולא את האשה בבית נגד רצונה. אולי היה כדאי להדגיש שזה מותר ולנקוב בפתרונות הנ"ל, במקום להמליץ להניק רק בבית, שהבעל ישמח על זה כמוצא שלל רב והם ימשיכו לריב (כי אשה לא מסוגלת להיות בבית הסוהר, זה טור מפורש).

  4. על פינת הנקה וחדר מבודד פשיטא שאף אחד לא מתנגד, ובהחלט ניתן להשתמש גם בתחליפי חלב, אכן, כאשר יש שאלת צניעות מול הדת המקודשת שלא להעזר כלל בתחליפים, ניתן לומר לאשה שאפשר בהחלט להקל בזה מפעם לפעם ולא יקרה שום דבר.

  5. זה לא ענין של דת מקודשת. אם התינוק יקח תחליף חלב, לאמא יכול להיות גודש, או לחילופין יתכן שהוא ינק פחות בפעם הבאה וחלבה יתמעט בהתאם.

    בכל מקום אפשר למצוא פינה מבודדת כדי להניק, ובתוספת כיסוי הולם איני מבין איזה בעיית צניעות יש כאן.

  6. לגבי הגודש וכו' פוק חזי מאי עמא דבר… כל הנשים יוצאות לעבוד וגם מניקות והכל טוב.
    לגבי מקום צנוע, אם יש מקום צנוע אז יש ועל זה לא דיברנו.

  7. ודאי שיש פיתרונות של שאיבה. שום אישה בדרך כלל לא יוצאת לעשר שעות ברצף מחוץ לבית מיד אחרי לידה. ולכן שאיבות יכולות לעזור.
    נשים יודעות שאפשר לשאול בלילה אחרי ההנקה אם נשאר משהו או כשהילד לא מתעורר וגם בבוקר אחרי ההנקה ופוף יש לה שתי בקבוקים מלאים וטובים.
    וכן, ודאי שאם יש מקומות הנקה צנועים מה טוב. אבל כמובן שהרבה פעמים אפשר להתארגן מראש. וכמו שהרב אומר לקדש את האי מתן תחליפי חלב לעמת הצניעות והקדושה זו טעות.
    וכן כל מי שהגיב פה על גודש וכו' ומדבר על בריאות. שידע, שלפי דעתי להתנגד נחרצות לתחליף חלב ולקדש את העניין יכול לגרום לפעמים לסכנה. מסיבה פשוטה, מומלץ להחזיק בבית או בתיק תחליף חלב. כאשר האשה אכלה דבר מקולקל…. מה עושים?

  8. אשתי למשל מעולם לא הצליחה לשאוב. וקנינו משאבות ידניות, ולקחנו משאבות חשמליות מארגוני חסד, ולא עזר כלום.

    לפני שנוגעים בפתרונות, שלא שייכים לכל אחד, קודם כל צריך לכתוב את עיקר הדין. כי מי יודע מה עובר בין הבעל לאשה, ואולי הפתרונות לא מתאימים לה, ובינתיים היא מרגישה כלואה בבית ויש בעיות בשלום בית.

    אז ההמלצה הכי פרקטית מבחינתי היא למצוא מקום מבודד או פינת הנקה ייעודית, ולכסות היטב, ותו לא.

    מילים כאלה כמו "לא יפה להניק בפני אנשים זרים" עלולות להביא לידי תקלה. "כשם שאסור להתיר את האסור כך אסור לאסור את המותר"… ויבואו המחמירים ויאסרו על האשה לצאת מביתה שמא תצטרך להניק, או שיאסרו עליה להניק למרות שיש לה גודש.

    ופוק חזי מאי עמא דבר, גם נשים חרדיות נוהגות להניק במקומות ציבוריים, וכאשר מכסות היטב את עצמן בכלל לא ניתן להבחין שהן מניקות אם לא מתבוננים בהן בכוונה תחילה, ולא ברשיעי עסקינן.

  9. אתה כותב ושוב כותב, הכלל ברור, בפני אנשים זרים לא מניקה נקודה, אם יש פינה צנועה שאז תניק שלא לעיני אנשים שעוברים שם, זה בסדר. בדיוק לכתוב איך הפינה נראית ומה יהיה שם וכו', אפשר להשאיר לקוראים לקבוע.

  10. אפשר לדעת מה המקור לזה שאסור, או לא יפה, להניק בפני אנשים זרים כאשר הכל מכוסה כמו שצריך והרואה מבחוץ לא יבחין בכלל, אם לא יתבונן?

  11. אני שוב לא נכנס למה האופן הצנוע וכל בר דעת ידע לכוון דרכיו, לגבי זה שכאשר ניכר שהיא מניקה זה לא צנוע, כך ליבי אומר לי, ולפעמים ליבי אומר לי היא ראיה מכל התורה כולה.

  12. שלום לרב,
    דבר ראשון איני מבינה מדוע בשום שלב בדיון עדיין לא נאמר המקור ההלכתי לדבר.
    אומנם לב הרגשת הרב משמעותית ומובנת אך איני מבינה כיצד היא לבדה בסיס מספק לקביעת הלכה
    לבבות רבים יעידו על הרגשות שונים
    בנוסף, בנוגע לעיניין השאיבות ומתן בקבוקי התמ"ל
    תינוקות רבים לא מוכנים לקבל שאוב/תמ"ל
    תינוקות רבים מפתחים העדפת בקבוק שפוגעת בהנקה ובמינקת
    שאיבות רבות מידי או חוסר בהן לנשים שלא מורגלות בכך עלולות לגרום לגודש שעלול לגרום לדלקות
    האם אלה נכנסים בשיקול?
    אומנם נכון, נשים רבות חוזרות לעבודה ושואבות אך נשים רבות לא עושות כך. נשים רבות לא מצליחות לשאוב כלל.
    ואמנם נכון, תחליפי חלב אם הם לגיטימיים וטובים לתינוק במידה ואין לאם אפשרות להניק אך אינספור מחקרים הוכיחו את החשיבות של חלב אם לתינוק. הרי ההלכה מיתה בקלות שאיבה בשבת ואומנם איני בקיאה אך מעולם לא ראיתי פסק שיולדץ צריכי להביא תחליפי חלב בכדי להימנע מחילול שבת. מתן בקבוק עלול לפגוע בייצור החלב לטווח ארוך אם לא נעשה בחכמה. במיוחד עם הוא נעשה בצורה לא סדירה כל פעם שהאם צריכה לצאת מביתה עם התינוק.
    ברור שיש צד חשוב של צניעות ואיני מזלזלת בו. אבל אם זכור לי, לא מותר ללמוד תורה ולהתפלל ליד אישה מינקת? (אם אני זוכרת נכון בעקבות פסיקה שבעת הנקה המקום אינו נחשב למקום שדרכו להיות מכוסה, שוב, איני בקיאה מספיק אך בחיפוש מהיר במרשתת נראה שמדובר בפסיקה של הבן איש חי?)
    ברור שזו דעת המקלים וברור שלכתחילה עדיף למצוא חדר הנקה או לפחות להתכסות לחלוטין
    אבל חוסר המקורות ההלכתיים להחלטת הרב קצת מקשה עלי להבין את השיקול מול הצדדים הרפואיים, הנפשיים והטכנים.
    אשמח מאוד להרחבה על הפסיקה כמו גם להתייחסות לנושאים הרפואיים מצד המינקה והיונק והנפשיים מצד המינקת (ח"ו חשש לדיכאון אחרי לידה שעלול להיגרם משהות ממושכת בבית)

    שואלת את השאלה בתור מניקה שלא שואבת ביום יום ומאוד מתקשה להבין את פסיקת הרב

    תודה רבה

  13. בס' לבושה של תורה פרק מט אות כב הביא העתקה מתשובה הגרי"ש אלישיב בסוגיא זו שדן בכך על פי הגמרא ומקורות נוספים, ופשוט בעיניו שהבר אסור, אלא שמסביר שאם מגלה מבשרה זה איסור דאורייתא, מה שנקרא דת משה, ובלי לגלות בשרה אם זה לא באופן צנוע אלא במקום שמצויים אנשים, היא עוברת בדת יהודית. שזה אסיור דרבנן. במקום הכרח ויש פינה צדדית שאין אנשים עוברים, מחמת ההכרח מותר. ולכן, אחר כל הדברים שכתב שם, פשוט בעיני הדבר שהנושא הבריאותי כביכול של תחליפי חלב אינו עומד כנגד זה, ולא יקרה כלום לילד אם יקח קצת תחליפים בנוסף לחלב האם, במדיה והיא לא שאבה. עם התארגנות טובה וקצת גמישות, לא מדובר בחשש בריאותי לילד, הכל יכול להיות בסדר.
    אני מרגיש את כאבך, אבל כך נראה לי נכון להלכה.

  14. כאשה מניקה שחשוב לה מאד לשמר על ההנקה סדירה לאורך זמן . מקפידה אם אפשר להניק במקום סגור אבל אם אין דרך אחרת ותינוק רעב, מוצאים את המקום הכי נסתר יחסית ומניקים בצניעות. לתת תחליף חלב בזמן שתינוק צריך לאכול זה צער לאשה וצער לתינוק, בכל מקרה במקרה שלי. בימים עברו כשלא היה תחליפי חלב ולא אפשרות לשאיבות, בטוחה שאמהות הניקו בכל מקום כשהיה צריך ובצניעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל