לתרומות לחץ כאן

שירות אינטרנטי בשבת

שאלה:

שלום,

אני בשלבי פיתוח של שירות אינטרנטי המיועד לחברות בארץ ובחו"ל. הרעיון פשוט: המשתמש (כלומר עובד או מנהל בחברה מסוימת) נכנס לאתר השירות. בפעם הראשונה הוא יוצר בו חשבון משתמש, ומחבר לשירות שאני מספק את מערכות אחסון הנתונים שלו. מרגע זה, השירות שאני מספק יעשה פעולות על מערכות המשתמש באופן תמידי, כלומר בכל פעם שמערכות המשתמש יעודכנו על ידו (זה דבר שאינו תלוי בי כלל), על פי רוב מספר פעמים בכל יום. המשתמש יכול להכנס למערכת השירות בכל רגע, ובדרך כלל יעשה זאת כדי לעיין בתוצאות חדשות שהשירות מספק, או כדי ליצור תוצאה מעניינת עבורו באמצעות מערכת השירות.

במלים אחרות, השירות שאני מספק הוא כמו תוכנת מחשב, רק שהוא ניתן דרך אתר אינטרנט המערכת עצמה אינה דורשת עבודה מתמדת מהצד שלי: אני (והצוות שלי) מפתחים קוד שרץ באופן תמידי ועצמאי, בלא צורך באינטראקציה מהצד שלי.
עוד נקודה חשובה: מתן השירות עולה לי כסף בכל פעם שנעשה עיבוד. כלומר, אם משתמש ישתמש בשירות שלי ברגע מסוים, שימוש זה יתורגם מיד לעלות עבורי.
ברצוני לשאול, בענין השבת:
* באיזה אופן יהיה מותר לספק את השירות הזה 24/7, כלומר גם בשבת? אני מדגיש שוב שאנחנו שובתים בשבת, והשירות אינו מערב עבודה מצידנו כלל.

תשובה:

שלום רב.

עסקנו בשאלה זו פעמים רבות כאן באתר:

אתר (הפועל אוטומטית) הפונה לרוב העולם ורוב הנכנסים לאתר הם נכרים, אין צריך לעשות דבר, ומותר להשאירו פתוח בשבת (כמובן במקרה שלא יהיו יהודים שיצטרכו לתחזק ולתפעל אותו).

אך אם רוב הפעילות על ידי יהודים, לכתחילה יש לדאוג לסוגרו בשבת, ישנם כמה דרכים לסגור אתרים בשבת בלא שיהיה נזק בקידום ובפעולת האתר (ניתן לראות אפשרות לעשות זאת באתר זה).

במידה ואין דרך לסוגרו בשבת, יש לכתחילה למוכרו לשבתות לגוי, וישנם כמה דרכים כיצד לעשות זאת, בשו”ת אגרות משה או”ח חלק ד’ סימנים נ”ה – נ”ח כתב כמה שטרות מכירה לגוי, ופירט את סדר עדיפותם, אך אם גם זה אינו אפשרי ניתן בשעת הדחק להשאירו פתוח.

מקורות:

ניתן לעיין בתשובה דומה שנכתבה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל