לתרומות לחץ כאן

בל תשחית באולמות אירועים

שאלה:

בד”כ באירועים, במסעדות, בקייטרינג, וכדו’ לא שייך לבשל כמות מדויקת. וצריך תמיד לבשל מעל ומעבר. שיהיה שפע. שלא יחסר. אך בסיום היום/האירוע לא בכל מקום יש את הארגון שאוסף את השאריות שלא הוגשו כלל לשולחן ומעביר לנזקקים. מה הם אמורים לעשות עם כל השאריות? אין בזה שאלה של בל תשחית?

תשובה:

הכלל בענין בל תשחית, הוא שכל טורח שאינו שווה לאדם, אינו צריך לטרוח. בל תשחית זה כאשר אתה נוהג דרך השחתה, [שזורק ומבזה את המזון או משחית ומקלקל אותו וכל כדו'] אבל כאשר אתה נוהג בחשבון נכון, הטורח בהצלת המזון אינו שווה את המאמץ, אין כל איסור. בס' עץ השדה סי' י"א האריך בענין זה בשם הגרי"ש אלישיב ועוד לגבי אוכל שנשאר באולמות שמחה, שאין מה לעשות איתו, ולקחת הבית ולנסות לחלק לאנשים וכו', זה טורח עצום שלא שווה את הכסף, ולכן מותר להשליך [ומכל מקום יש לעשות זאת בדרך כבוד כמו שהביא בספר עץ השדה עמוד תלו שאין ראוי לזרוק לאשפה כמו שהם שיירי מזון חשובים שעדיין ראויים לאכילה אלא עדיף לעוטפם בפני עצמם וכך להשליכם, אבל פירורים קטנים או שיירי מזון מועטים שאינם חשובים וכגון הנשארים לאחר האכילה אינם בכלל זה ולא צריך לעוטפם, אך נראה שעדיין יש להשליך שלא בצורה מבוזה ומשחיתה כגון להשאירם בכלי], כמובן הכל לפי הענין כמה נשאר ואיזה סוג מאכל.. אינו דומה אורז לבשר יקר וכדומה, אבל זה העקרון.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לאחר מעשה אין הרבה מה לעשות ובמצב שנוצר יתכן שזה לא שווה את זה. אבל האם הוא לא יתבע על כך שלא היה לו תכנון מוקדם למנוע זאת מראש? שלא הכין קצת פחות?

  2. אי אפשר לתכנן בדיוק, אתה יכול להיות בטוח שהוא גם היה רוצה לתכנן, בגלל חישובי עלויות שבמצטבר זה הרבה כסף, אבל הוא לא יכול להסתכן שפתאום יחסר לו משהו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל