לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מצווה, בוגר

הרב יהושע אלט

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

מצווה, בוגר

 

המילה בארמית בר או המקבילה העברית בן מציינת הכללה לקבוצה מוגדרת. בן עולם הבא, חבר (מילולית: בן) לעולם הבא, מתייחס למי שעיקר העבודה והזהות שלו קשורים לחיי הנצח. בר מצוה מרמז למי שכפוף למצוות (בבא מציעא צו.).

 

מדוע משמש המונח בר מצוה (או בת מצוה עבור ילדה) בניגוד למונח שאנו משתמשים עבור מי שחוטא, בעל עבירה? בן (או בת) הוא קשר בלתי שביר מוחלט כי לא משנה מה הוא או היא עושים הם עדיין נשארים בן או בת. זה שונה לגבי בעל ואישה שבהם יש אפשרות לגירושין. זה שביר. באופן דומה, אדם שעושה חטא עדיין יכול להתנתק ממנו על ידי הימנעות מעשיית המעשה. זה לא מהותי עבורו. לעומת זאת, מי שאפילו לא מקיים מצווה לזמן מה עדיין קשור אליה. זה טבוע בו.

מה ההבדל בין קטן לגדול (אחד שהוא בר מצווה ואחד שלא)? גדול פירושו מישהו שמסוגל לשלב את כל פעולותיו לפרספקטיבה מאוחדת אחת. אכן, השורש של גדול הוא אגד, לאגד. הוא כבר לא קטן, שפעולותיו הבלתי עקביות מנותקות. קטן מתייחס לקטטה, חיתוך או מחלוקת, מכיוון שיש לו תפיסה מנותקת.

 

מתי נער הופך לבר מצווה? יש מחלוקת אם נער הופך לבר מצווה בתחילת היום שבו הוא נולד 13 שנים מאוחר יותר או אם הוא הופך לבר מצווה רק כעבור 13 שנים בדיוק עד לרגע היוולדו. ר' שטרנבוך (מועדים וזמנים, סימן רפ"ח) כותב שהבריסקר רב העיר את בנו שנולד בשעה 3 לפנות בוקר בליל בר המצווה שלו (עמוד השחר היה 3:30). הבריסקר רב נשאר ער כל הלילה כדי להעיר את בנו כדי שיקרא את ברכת התורה, קריאת שמע של הלילה וזכירת יציאת מצרים. זאת משום שמה שאמר הנער לפני שהלך לישון לא יעזור לפי הדעה שהנער הופך לבר מצווה בדיוק 13 שנים לאחר מכן בדויק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *