לתרומות לחץ כאן

תחפושת לספר תורה

שאלה:

האם זה ראוי לתת לילד בן שמונה להתחפש לספר תורה? מצד אחד יהיו שיאמרו שזה אולי יכול לגרום לו חשק לגדול בתורה. אישית אני לא כ"כ מבין את זה ואדרבה לענ”ד הרגשת ליבי היא שזה אולי זלזול בס”ת שעשוני בני כתחפושת לפורים.

תשובה:

נראה לי שזו התחפושת הכי יפה שיש… אין בזה שום זלזול ולא ראיתי מישהו שזה גורם לו לזלזל בספר תורה, להיפך.

ואפשר גם ללמד ילד שתלמיד חכם הגמרא אומרת שהוא ספר תורה חי, וטפשים האנשים שקמים בפני ספר תורה ולא קמים בפני תלמיד חכם, ולכן אם יגדל ויהיה תלמיד חכם גדול אז הוא אכן יהיה חשוב יותר מספר תורה.

שבת שלום.

מקורות:

הציטוט שהבאתי מובא בתלמוד בבלי מסכת מכות דף כב עמוד ב: אמר רבא: כמה טפשאי שאר אינשי דקיימי מקמי ספר תורה ולא קיימי מקמי גברא רבה, דאילו בס"ת כתיב ארבעים, ואתו רבנן בצרו חדא. וראה את הסברושל המהרש"א חידושי אגדות מסכת מכות דף כב עמוד ב: כמה טפשאי כו'. רצה לומר שאר אינשי הם עמי הארץ שבוזים את התלמידי חכמים כדאמרינן פרק חלק כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן מעולם לא שרו לן עורבא כו' ופירש רש"י שם לא אמרו לן שום חידוש שלא מצינו בתורה עכ"ל ולהכי קיימי מקמי ספר תורה ולא קיימי מקמי גברא רבה ואמר שהרי טפשאי אינון דשפיר אהנו לן רבנן דאילו בספר תורה כתיב ארבעים ואתו רבנן בצרי חדא דאהני לן בהכי דאי לאו רבנן אפשר שימות הנלקה ע"י מכות ארבעים והשתא מ"ש פרק קמא דקדושין מלומדיה עומדין מפניה לא כל שכן הוא ודאי האמת אלא דהכי קאמר הכא כלפי הני אינשי דאמרי מאי אהנו לן רבנן והר"ן תירץ בזה בע"א ע"ש:

מאידך, [ואולי זו הסיבה לתמיהה המובאת בשאלה] מצינו בתלמוד בבלי מסכת קידושין דף לג עמוד ב, אמירה הפוכה: איבעיא להו: מהו לעמוד מפני ספר תורה? ר' חלקיה ור' סימון ור' אלעזר אמרי: קל וחומר, מפני לומדיה עומדים, מפניה לא כל שכן.

וכבר עמדו על כך האחרונים. וראה מה שכתב הדרישה יורה דעה סימן רפב: חייב לעמוד לפניו. מפני לומדיה עומדים מפניה לא כל שכן. גמרא. והא דאמרינן במסכת מכות (כב ב) טיפשאי הני אינשי דקיימי קמי ס"ת ולא קיימי קמי גברא רבא לאו משום דעדיף גברא רבא מס"ת דהא איפכא אמרינן הכא אלא לומר דכיון שאלמלא הם היתה כרוכה ומונחת ואינהו מפרשי לה כדאמרינן התם דהא בדאורייתא כתוב ארבעים יכנו ואתו רבנן ובצרי להו חדא כמה טיפשאי נינהו דלא סברי כשם שראוי לעמוד מפני ס"ת כך ראוי לעמוד מפני לומדיה ודומה לזה פירש בעקידת יצחק בפרשת חוקת (שער עט, עד ב) ע"ש. ובתוספות דהתם ה"ק כמה טיפשאי הני אינשי וכו' דהא למיקם מקמי ס"ת לא ידעינן אלא מק"ו דגברא רבא עכ"ל (הר"ן) פ"ק דקידושין (סוף דף תרל"ה) (יד: ד"ה ומה) ע"ש:

ואחרון חשוב נוסף שעמד על הסתיר הוא המקנה מסכת קידושין דף לג עמוד ב שכתב: בגמרא מפני לומדי' עומדים מפני' לא כ"ש וכו'. והקשה הריטב"א ז"ל הא במכות דף כ"ב אמרינן איפכא כמה טיפשאי שאר אינשי דקיימי מפני ספר תורה ולא קיימי מקמי גברא רבה. ומתרץ דהתם ה"ק כיון דאינו נלמד בספר תורה אלא בק"ו מת"ח א"כ פשיטא דהיה להם לעמוד מפני ת"ח כיון דמיני' נלמד ע"ש. ובספר פ"י כתב דלא משמע לישנא הכי והדין עמו שהרי אמרה [הגמ'] שם הטעם דאילו בספר תורה כתיב ארבעים ואתא רבנן ובצרי חדא משמע דכבוד רבנן עדיפא מספר תורה. ותירץ הוא ז"ל דהכא מיירי בחכם שהוא גדול ממנו והתם מיירי בחכם שהוא מופלג בדורו, ולא נהירא דאי ס"ד דיליף הכא מחכם שהוא גדול ממנו הא בחכם א"צ לעמוד אלא קימה שיש בו הידור היינו בתוך ד"א ובספר תורה קיי"ל ביו"ד סימן רפ"ב סעי' ב' דצריך לקום כמלא עיניו וחייב לעמוד עד שיתכסה ממנו ע"ש. ונראה ליישב דברי הריטב"א ז"ל דודאי בת"ח עצמן הם חייבין לקום מפני ספר תורה כיון שהם לומדים את הס"ת ודורשין אותה שפיר הוי ק"ו ממה שחייב אדם לקום מפני רבו מפני שמקבל ממנו תורה כ"ש מפני ס"ת עצמה שמקבל ממנו, אלא דגבי שאר העם שאינם מבינים את התורה אלא עפ"י ת"ח שמלמד אותם א"כ עדיפא יותר ת"ח, שהרי מן התורה עצמה אינם יכולין להבין וע"פ הת"ח יכולים להבין ואפ"ה קאמר הכא מפני לומדי' עומדים מפני' לא כ"ש, דאפי' שאר העם שאינם מבינים מתוך התורה מ"מ כיון שהם צריכין לעמוד מפני הת"ח והת"ח צריך לקום מפני הספר תורה כ"ש שהם צריכין לעמוד מפני הספר תורה, וכמו שכתבנו לעיל דמשמע מהא דקאמר דאפי' מר שמואל קם מקמי' דחייב לקום מפני רבו דרבו וכיון דרבו מחוייב לקום כ"ש שהוא מחוייב לקום ואפ"ה קאמר כמה טיפשאי דקיימי' קמי' ספר תורה ואינו מחוייב אלא משום דכיון דת"ח עומדים מפניה והן צריכין לעמוד מפני תלמיד חכם ואיך לא קיימי מפני תלמיד חכם עצמו, והיינו דקאמר שם דבתורה כתיב ארבעים יכנו דלדידהו כבוד ת"ח עדיף. ויש לכוון בזה תירוץ הריטב"א ז"ל ודו"ק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל