לתרומות לחץ כאן

נכנס לתפילת ערבית כשהציבור באמצע שמונה עשרה

שאלה:

שלום
אם אני מגיע למניין בתפילת ערבית כשהציבור התחילו שמונה עשרה
האם עדיף לעמוד להתפלל שמונה עשרה איתם ואח"כ לומר את קריאת שמע וברכותיה או להתפלל לפי הסדר?
תודה רבה
אשמח אם תציינו מקורות

תשובה:

שלום וברכה

ככל שיש מנין אחר שאפשר להתפלל בו כסדר יש להמתין, אם אין אפשרות למנין אחר, תפילה בציבור עדיפה על סמיכת גאולה לתפילה בערבית, ויש להתפלל שמונה עשרה ואחר כך קריאת שמע וברכותיה.

מקורות:

בשו"ע בסי' רלו סעי' ג אמנם מדובר על ציבור שעומדים להתחיל שמונה עשרה עתה, אמנם בס' פסקי תשובות שם כתב ובצדק, שלפי המבואר בסי' קט שגם אם מצטרף להם באמצע שמונה עשרה יש קיום לתפילה במנין, אין חילוק בין המקרים.

יצויין, כי בכף החיים שם כתב שלפי המקובלים לעולם אין לשנות סדר התפילה, אף שמפסיד על ידי כך תפילה במנין.

בס' פסקי תשובות שם בהערה הסתפק, שאולי מי שיכול להספיק להתפלל קריאת שמע וברכותיה ולהתחיל שמונה עשרה כאשר הציבור עדיין באמצע שמונה עשרה זה עדיף, כיון שבכך מרויח את דברי המקובלים, וגם לא ביטל לגמרי תפילה במנין כיון שהתחיל כשהם באמצע, אף שעיקר דין תפילה במנין הוא כשמתחילים יחד ממש. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. חשבתי שהודגש בגוף התשובה, אם לדעתך אינו מודגש מספיק אז אכן נכונים הדברים דוקא בערבית סמיכת גאולה לתפילה בטלה מפני החובה להתפלל במנין.

  2. לכאורה יש להעיר, שכל זה כאשר המתפלל יספיק לגמור עד אחרי היהי לרצון אמרי פי הראשון,ויוכל לענות קדיש,וכמו שכתבו התוס' במסכת ברכות,וכך כתב באורחות יושר.ואולי שם שמדובר בשחרית, שני החיוב של שמיעת קדיש, מאשר החיוב קדיש היותר קל של אחרי תפילת מעריב.והתוס' שם החמירו אף ביודע שיוכל לצאת מדין שומע כעונה.

  3. והגרש"ז אורבאך כתב להגיד בקצרה ענין יציאת מצרים,ולמשל 'אמת ממצרים גאלתנו וכו" ואז להתחיל שמו"ע,זה מתקן במקצת מצוה להסמיך גאולה לתפילה.

  4. אמת,אלא שבשחרית סומכים על כך שאם מתחילים עם הציבור יחד מהתחלה,אז סומכים על ענין סמיכת תפילה לגאולה,על אף שכך מפסידים כך קדושה או קדיש.השאלה היא על מנחה וכמש"כ מעכ"ת שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל