לתרומות לחץ כאן

טעה בתענית ציבור / יחיד ובירך על מאכל

שאלה:

שלום,

לקראת סוף תענית יחיד (כחצי שעה לפני צאת הכוכבים), קרתה טעות ועמדתי לשתות, אך ברגע האחרון עצרתי לאחר שהמים היו בשפתיים (אך לא נכנסו לגרון) וירקתי אותם מיד.
אני חושש שאולי בלי לשים לב בלעתי טיפה או שתיים.
האם יש להתענות שוב?

תודה רבה.

תשובה:

לא. אין צורך להתענות שוב. אלא שיש כאן שאלה אחרת, הרי בירכת שהכל, האם היה עליך לטעום כדי שלא תהיה ברכה לבטלה, או להמשיך תעניתך? נראה שלמעשה בתענית יחיד בשונה מתענית ציבור, יש לטעום מעט פחות מכשיעור כדי שהברכה לא תהיה לבטלה.

מקורות:

עיין בשערי תשובה סימן תקס"ח סק"א שהביא בשם הברכי יוסף שבתענית יחיד אם שכח ובירך על מאכל יאכל פחות מכזית, והתענית עולה לו והביא שם שיש חולקים אבל הברכי יוסף מכריע שיאכל פחות מכזית וכנ"ל. ועי"ש בשערי תשובה שמסתפק איך הדין בתענית ציבור, שהרי תענית ציבור הוא חובה מדברי קבלה, ולמעשה הוא נוטה לומר שאסור לטעום, ובאמת שהעניין תלוי במחלוקת הראשונים המפורסמת אם האיסור לברך ברכה לבטלה, הוא מדאורייתא או מדרבנן, (שלדעת הרמב"ם אסור מדאורייתא וכן פסק השו"ע בסימן רט"ו אבל לדעת התוס' בר"ה ל"ג אינו אסור אלא מדרבנן, ועיין במשנה ברורה סימן רט"ו סק"כ שכתב שכן דעת כמה וכמה ראשונים), דאי איסור דאורייתא הוא, נראה שצריך לטעום כדי לא לעבור על איסור דאורייתא, ואם הוא איסור דרבנן, לא יאכל כדי שלא יבטל תענית שמחוייב בו מדברי קבלה.

ולענין הלכה בתענית ציבור דעת רוב הפוסקים שעדיף שיתקן את הברכה על ידי שיאמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מפליא אותי לראות איך כבודו השמיט את דעת הגר"ע שפוסק שודאי שחובה לטעום בעל תענית ציבור מלבד יום הכיפורים!
    אני לא מבין,ממה נפשך,יש לנו ראשון שאומר שמדובר באיסור דהורייתא,וראשונים אחרים שסוברים דהאיסור דרבנן.
    לאכול בתענית ציבור זה איסור דרבנן! ועוד שאכילה של קמצוץ קטן רק כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה אפילו לא מיישבת דעתו של אדם ועדין נחשב שמתענה.

    מה הסברא בלהסתכן באיסור תורה או לכל הפחות דרבנן כשהאלטרנטיבה היא לעשות איסור דרבנן?

  2. שגיא ידידי, אתה כל כך כועס כאילו מלאכת זדון עשיתי… אם אתה חושב שיש עוד מקורות בענין זה שנעלמו ממני בעת הכתיבה, תראה לכותבם יפה עם ציונים מפורטים למען ישמחו הרבים בתורתך, ואף אני הקטן עמהם… ועל עצם שאלתך הרי היא נדונה בגוף התשובה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל