לתרומות לחץ כאן

פתיחת קופסאות שימורים ובקבוקים בשבת

שאלה:

כבוד הרב יש לי שאלה
יש עניין לא לפתוח קופסאות שימורים בשבת,בקבוקים,וכו

אשמח לדעת גם את דעת החזון איש זצוק״ל

תשובה:

החזון איש כידוע החמיר, שכל קופסה שיש אפשר להשתמש בה שימוש חוזר, אף שאין כוונתו לכך והוא מריק מיד את כל המאכל מתוכו, יש בפתיחה זו איסור של בונה. ראה חזון איש או"ח סי' נא. אמנם הגרש"ז אויערבך צידד לומר שאולי החזון איש אמר זאת יותר בזמנו שאכן היו נוהגים להשתמש בקופסאות שימורים ריקות לשמירת מסמרים וכדומה, בזמנינו שזה נזרק לאשפה אולי מותר, ובכל מקרה המנהג לגבי קופסת שימורים להחמיר לכתחילה, ובשעת הצורך יש לנקוב אותה בתחילה למטה שתהיה מקולקלת מיד כשתפתח מלמעלה ואז אין כאן בונה. ראה כל פרטי דין זה בשש"כ פרק ט'.

בפתיחת בקבוקים הנושא חמור יותר ואבאר:

בנוגע לפקק של בקבוק יש שתי חששות: האחד, עשיית כלי בשבת, הפקק לא היה ראוי לשימוש ועתה לאחר שהוסרה ממנו הטבעת הוא כשיר לפתיחה וסגירה. בענין זה יש חילוק בין שני סוגי הפקקים שהזכרת, שכן פקק הפלסטיק, יש שסברו שהואיל והיה ראוי כבר מתחילה אלא שסגרו עליו את הטבעת, הוא כבר היה נחשב לכלי, בשונה מפקק המתכת שלכתחילה הוא מוטבע על גבי הבקבוק ולא נעשה בפני עצמו קודם לכן.

אולם יש חשש נוסף בפתיחת פקק כזה, של מחתך, שהרי האדם רוצה שהטבעת תוסר באופן נאה שיאפשר את המשך השימוש בפקק, וזה עלול להחשב מחתך, משום כך יש שהחמירו גם בפקק פלסטיק.

כמו כן, יש מקום לומר שלא הקילו אלא בפקקי הפלסטיק הישנים יותר שם הטבעת היתה נפרדת מהפקק עצמו, ולאחר הברגתו היו מתיכים שכבה דקה על הבקבוק וכך היה נסגר בטבעת דקה, בשונה מרוב הפקקים היום שהטבעת היא חלק בלתי נפרד מהפקק ומעולם לא היה ראוי לשימוש בלעדיה.

על השיטות השונות בענין זה ראה בספר שמירת שבת כהלכתה שם שדעתו של הגרש"ז להתיר בפקק פלסטיק, ועיין בספר אורחות שבת ח"א פרק י"ב סעיף י"ח ובהערה שם שכתב שהגרי"ש אלישיב אוסר משום מחתך. וראה במנחת שלמה חלק ב התכתבות ארוכה של הגרש"ז בענין זה. וכאמור יתכן שהפקקים היום דינם חמור יותר וגם לדעת הגרש"ז אסורים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. פתיחה לא אסורה, אבל יש בעיה עם עצם השימוש בתיון הזה בשבת מצד איסור בישול, ראה הרבה תשובות באתר לפי החיפוש הכנת תה בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל