לתרומות לחץ כאן

נגנב המציאה מביתו של מוצא באבדה

שאלה:

שלום רב,
מה הדין אם אדם מוצא כיס עם כסף ויש סימנים של בעל הכיס, מי שמוצא מתקשר לבעל של הכיס ואומר לו שהוא יחזיר לו וקבעו שלמחרת יחזיר את הכיס במקום מסוים, אבל באותו יום גנבו את הכיס למי שמצא לפני שיחזיר,
מי שמצא את הכסף ורצה להשיב האבידה חייב באחריות או פטור?

תשובה:

שלום וברכה,

אם המוצא אבדה הניח את הארנק עם הכסף במקום שמור פטור על הגנבה. אולם אם הניח במקום שלא שמור כלל חייב כיון שפשע במציאה.

בהצלחה.

מקורות:

יש מחלוקת בגמרא (ב"מ כט, א) האם שומר אבדה כשומר שכר וחייב בגנבה ואבדה או שדינו כשומר חנם ופטור בגנבה ואבדה. השו"ע (סימן רסז סעיף טז) פסק ששומר אבדה כשומר שכר, והרמ"א פסק ששומר אבדה כשומר חנם. ומספק לא ניתן לחייב את השומר אבדה וכן הכריע הש"ך שהוא ספיקא דדינא ופטור השומר. אולם כל זה שהניח השומר במקום שמור, אבל אם לא שמר כלל הרי זה פשיעה וחייב לכו"ע.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רסז סעיף טז: כל זמן שהאבידה אצלו, אם נגנבה או אבדה חייב באחריותה כדין שומר שכר. הגה: וי"א דשומר אבידה אינו אלא שומר חנם (טור בשם ר"י והרא"ש). ועיין לעיל סימן ע"ב סעיף ב' כיצד נקטינן לענין משכון, והוא הדין כאן.

ש"ך על שולחן ערוך חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רסז סעיף טז: (יד) והוא הדין כאן. כלומר כמו דנקטינן התם דהוי ספיקא דדינא ה"ה כאן וכ"כ הסמ"ע וא"כ השומר אבידה פטור ואם תפס בעל האבדה לא מפקינן מיניה ומהרש"ל פ' הכונס סי' ט' הכניס ראשו בין ההרים הגדולי' להכריע דהוי ש"ח לגמרי ממאי דקי"ל דשרי למודר להחזיר האביד' וממאי דאמרינן מכסי' בעפר של עיר הנדח' משום דמצות לאו ליהנות נתנו וכן בשופר כו' ע"ש שהאריך ודקדקתי אחר דבריו ומצאתי שאין בהם ממש דשאני במודר וכדאמרי' בש"ס פרק אין בין המודר (דף ל"ג) פרוטה דרב יוסף לא שכיח ופירש הרא"ש שם לא שכיח שיזדמן לו עני באותו שעה וכן כ' הר"ן שם לא שכיח שיבא עני לישאל ממנו באותו שעה דנימא לא יחזיר משום דמתהני ביה דכה"ג כיון דלא שכיח לא הוי בכלל איסור הנאה ומיהו כיון דאפשר דאתי ומתהני מיניה ש"ש הוא עליה וחייב בגנב' ואבדה עכ"ל גם מה שהביא מעיר הנדחת ושופר אשתמיטתי' דברי התוספ' דס"פ שבועת הדיינים וז"ל וא"ת הא דאמרינן בראש השנה המודר הנאה מחבירו מותר לתקוע לו תקיעת מצוה והמודר ממעין מותר לטבול בו טבילה של מצוה ואמאי הא מתהני ליה לרב יוסף דחשיב ליה בהכי ש"ש וי"ל דשאני שומר אבדה ומשכון דכמה פעמים שיתעסק בה לשוטחה לצרכה ולהצניעה יפטר מליתן לו אבל התם יכול לכוין לתקוע ולטבול במקום שלא יבא שם עני באותו שעה עכ"ל הלכך נקטינן דהוי ספיקא דדינא אי הוי ש"ש או ש"ח וכמו שכתבו כל האחרוני':

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל