לתרומות לחץ כאן

האשה בראי היהדות

שאלה:

לכבוד הרבנים שלום
תמיד יוצא לי לשמוע את האימרה "גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה" בהקשר של לימוד תורה לנשים ולגברים, שרק הגברים מצווים על לימוד תורה ולכן השכר שלהם יותר גדול , אבל למדתי שאשה גם לא חייבת להתחתן ולא חייבת על פרו ורבו (שמעתי שיש דעה שחייבת ב"לשבת") וגבר כן מצווה. אז למעשה גם כאן גברים מקבלים יותר שכר מהנשים כי הם מצווים ועושים ונשים לא מצוות ועושות לא ככה? ולא ממש הבנתי למה כשאשה רוצה ללמוד תורה מזכירים לה שתקבל פחות שכר מהגבר (אגב האם זה צריך להיות בכלל שיקול בלימוד תורה כמה שכר אקבל?) אבל בחתונה והבאת ילדים לעולם לא אומרים לה כלום על שכר פחות אז למה זה ככה?( כמובן שגם הבאת ילדים לא צריכה להיות שאלת שכר אבל אם מזכירים את זה בלימוד תורה אז למה לא מזכירים את זה גם כאן?) ודבר נוסף שחשבתי עליו אולי זה חלק מהקללה של "בצער תלדי בנים" שאפילו האשה היא זו שמסכנת את גופה ורוב טורח הגידול עליה ולמרות זאת היא כנראה תקבל פחות שכר מהגבר גם על זה, מה דעת הרב על זה? האם נכתב משהו דומה על עניין הבצער תלדי בנים? תודה

תשובה:

שלום וברכה וערב טוב.

למעשה מעניין מאוד שכל מה שהזכרת אני לא כל כך שמעתי… ההקשר של גדול המצווה ועושה שמעתי לגבי מצוות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות מהן, וכן בהקשר של ילד לפני בר מצוה שמקיים מצוה, בנוגע ללימוד תורה ולחיי נישואין יש רעיונות שונים לגמרי. 

לימוד תורה מעצם מהותו, מלבד לימוד הלכות נצרכות, ועניני אמונה ואולי תנ"ך, נשים לא שייכות בו ולא מצוות בו [בהלכות הנחוצות הן מצוות ולכן הן חייבות בברכות התורה בבוקר], משום שהלימוד הזה אינו מתאים לאופיין הנשי. נשים הן יותר מעשיות, יותר מחפשות אחר השלכות מעשיות ללימוד שהן לומדות, נקודת החוזקה שלהן הוא עולם הרגש העשיר שלהן [אף שהן לא פחות כשרוניות ובעלות יכולת מגברים כמובן וכידוע, אלא שכאשר ניתן לאדם אופי מסויים ותכונה מסויימת זה לצורך תפקיד ומימוש, והעולם הרגשי של האשה הוא לא משהו מיקרי, אלא בו היא אמורה להתייחד להתבלט ולהשתמש, ולכן לימוד התורה לא נמסר לה אלא לגבר]. לפיכך אמרו חכמים שהמלמד בתו תורה, גמרא וכדומה, כאילו מלמדה תפלות, משום שזה לא מה שמתאים לה. הן בזה שום נקודת מעלה לגבר על פני האשה, אלא פשוט כל אחד יש לו תפקיד ויעוד המתאימים לו ורק לו, והיום בעולם המודרני כבר יודעים שההערכה לאינטלגנציה רגשית ולחוסן רגשי וההצלחה שהיא מביאה, לא פחותה מאינטלגנציה שכלית ועוד יותר, ולכן נשים שיש להן מזה ןמזה בשווה אינן נופלות מהגברים באינטלגנציה השכלית ויש להן שפע מן האינטלגנציה הרגשית בודאי יש להן תפקיד מאוד חשוב בעיצוב דמות הצאצאים והאוירה הכללית בבית, ובריאותם הנפשית של כל הדורות הבאים, ולכן מרכז הכובד של האשה הוא בטיפוח ביתה ולא בלימוד התורה.

בנוגע לחיי המשפחה הן ספק שהאשה נוחלת כחלק כחלק שווה עם הבעל, מדובר בעסק של שותפות של ממש, כאשר האשה היא עזר כנגדו היא נוחלת עמו יחד את חלקו, הן בלימודו ובודאימ בבנין המשותף שלהם בבית.

שנדע רק טוב כל הימים.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. וואו תודה על התשובה המהירה אבל בכל אופן השאלה שלי לא הייתה האם כדאי או מתאים לנשים ללמוד תורה או לא אז עניתם תשובה ארוכה אבל זה לא ממוקד במה ששאלתי
    ככה שאודה לתשובה על מה ששאלתי בבקשה
    ומעניין שלא שמעת את זה בהקשר של לימודי תורה מקור מפורסם שכרגע עולה לי לראש רמב"ם "אשה שבאה להתלמד יש לה שכר אבל לא כשכר האיש מפני שלא נצטווית.."
    אגב על מצוות שהזמן גרמא דווקא לא שמעתי את התירוץ הזה על מצוות כאלו שמעתי שהיא פשוט לרוב טרודה בילדים ולכן פטרו אותה מהן

  2. לא אמרתי למה היא מצווה במצוות שהזמן גרמא, אלא שאחרי שהיא לא מצווה בהן, אז גם כשהיא מקיימת, גדול המצווה ועושה.
    דברי הרמב"ם שהזכרת הם החידוש, שלמרות שאמרו שזו תפלות עדיין יש לה שכר, אבל עיקר הטעם למה היא לא לומדת תורה זה בגלל שזה תפלות עבורה וממילא פשוט שלא תקבל על כך שכר כמו האיש שהתורה עבורו היא סם חיים ומיועדת לו מששת ימי בראשית.

  3. אבל כבוד הרב זו לא השאלה שלי, השאלה שלי היא לא למה אישה לא צריכה ללמוד תורה זו לא השאלה.
    השאלה שלי היא: האם בעצם בכל מצווה שמישהי או מישהו אינם מצווים ועושים אז השכר שלהם הוא פחות? (ולכן גם במצוות האלו של להתחתן ופרו ורבו בגלל שהגבר מצווה והאישה לא מצווה אז השכר של האישה פחות?) מקווה שעכשיו השאלה מובנת תודה

  4. בדרך כלל מצוה שאדם שאינו מצווה מקיים שכרו אכן פחות, ובודאי בלימוד תורה שאינו שייך באשה בדרך כלל, ספציפית לגבי פרו ורבו זה לא כך, כיון ששם המצוה מתקיימת בשותפות, ולמרות שהאשה בפני עצמה אינה מחוייבת, זה רק אומר שהיא אינה מצווה להנשא, אבל כאשר היא נשאת ודאי היא נוחלת שכר בשווה עם בעלה, כיון שהקיום מחייב שותפות זו.

  5. אוקי זהו זה ענה על שאלתי תודה רבה כבוד הרב ואתה בטוח שבקטע של פרו רובו בגלל שזה שותפות אז כן השכר שווה, יש אולי משהו שכתבו בנושא? ואגב אם היא מביאה ילד לבד נגיד עם בנק הזרע אז זה לא שותפות אז השכר שלה כן יהיה יותר נמוך? (או שזה גם נחשב שותפות?) תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל