לתרומות לחץ כאן

אכילה לפני המגילה במוצאי תענית אסתר

שאלה:

האם ניתן לפתוח את צום תענית אסתר לפני קריאת המגילה? לא מדובר באנשים חולים וכד' אלא אנשים רגילים. במידה והתשובה היא כן, מותר לאכול כל דבר? כמות מוגבלת?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

בשונה משאר מצוות, האכילה לפני המגילה במוצאי תענית מותרת רק לאדם חלוש, אבל באופן רגיל החמירו בענין זה יותר מבשאר טעימה לפני קיום מצוה, ואסור אפילו בטעימה.

אדם חלוש יכול לשתות כמה שירצה [למעט יין ושאר משקה] ולאכול פירות ללא הגבלה, אבל מזונות רק פחות מכביצה.

מקורות:

מקור הדין שלא לאכול קודם קריאת המגילה, הובא במגן אברהם בסי’ תרצב ס”ק ז מדברי התרומת הדשן לגבי קריאת שמע של ערבית, ושם הרי התירו למעשה טעימה קלה של פירות וכדומה, ודברי התרומת הדשן שמחמיר בזה לענין ק”ש לא התקבלו להלכה.

אכן בלבוש סו”ס תרצב כתב “תיקנו חכמים שלא לאכול קודם המגילה כדי שלא יבוא לבטלה”, ונראה מדבריו שאכן יש כאן תקנה מיוחדת מעבר לשאר אכילה לפני קיום מצוה, כאותן שהזכרת. ובאליה רבה שם ביאר בטעם הדבר, שהואיל ולאחר התענית אנשים רעבים, יש יותר חשש שמא ימשך באכילתו וישכח לקרוא מגילה.

ומכל מקום אדם שהוא חלוש ביותר רשאי להקל לטעום מעט לאחר ערבית קודם קריאת המגילה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אין שום קשר לנושא. תמיד לפני ככל מצוה מותר טעימה קלה! לא רק מים, גם פירות ומעט מזונות! לפני קידוש והבדלה אסרו בגזירה מיוחדת שאינה קשורה להלכה הכללית, וחילקו לענין זה בין קידוש להבדלה לגבי מים. רק במוצאי תענית החמירו לאסור אפילו טעימה מהטעם שהסברתי בגוף התשובה.

  2. גם בשחרית שאז עיקר חיוב קריאת המגילה,מותר הרי לשתות מים לפני התפילה וממילא לפני המגילה (וסוף כל סוף לא השחרית הוא המחייב של מצוות קריאת המגילה,אלא העלות יום יד') על אף שאנשים,שלילה ניתן להם לשינתא,טרם אכלו.ומים לבד הרי אין להם את החשיבות של תזונה שמתוך כך יבואו לאכילה ממושכת.ואכן ההיתר של שתיית מים הוא לא רק במוצ"ש לפני הבדלה אלא גם אחר צום יום הכיפורים לפני הבדלה, שלא חוששים להמשכת סעודה על ידי לגימות מים.והיתר זה הוא לא רק לחולים שאין בהם סכנה, ובפרט לפי מה שכתכו האחרונים בענין שתיה לפני שחרית,שבדורות אלו ירדה חולשה לעולם,שלכן יש שהיו יותר מקילים לגבי תה עם סוכר( עכ"פ סוכר ללא קלוריות)או קפה עם קצת חלב, מאחר ואנחנו יותר חלושים בדורות אלו.ולכאורה עדיף לשתות שתי כוסות מים ואז ביותר ישוב הדעת לקרוא את המגילה,מאשר למהר לקרוא את המגילה בעבור לקרב להרגיע את הצימאון(בפרט השנה שבראש חושבים ויודעים שהשקיעה יותר מאוחרת בגלל השנה המעוברת).

  3. אני אינני יודע לגזור גזירות מדעתי, ואני גם מבין שלפני שחרית לא חששו שימשך לאכילה מחמת האיסור החמור של לא תאכלו על הדם, עכ"פ הרי הבאתי מקורות, זו לא סברא שלי…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל