לתרומות לחץ כאן

נזילה לדירה של השכן

שאלה:

השכן שגר מתחתי מתלונן שמטפטף מים מהתקרה לתוך המטבח שלו. כאשר אני סוגר את הברז הראשי הטפטוף מפסיק. אני שוכר את הדירה ובעל הדירה הפעיל ביטוח שיתקנו את הנזילה עוד כמה ימים. האם בנתיים מותר לי להמשיך ולהשתמש במים למרות שאני יודע שבכך מים ימשיכו לנזול לתוך הדירה של השכן שמתחתי? אם לא, מה עלי לעשות? הרי אי אפשר לחיות בדירה בלי מים? תודה

תשובה:

שלום וברכה, 

אסור לך לפתוח את הברז הראשי כיון שפתיחת הברז גורם נזק לשכן שמתחתיך.

בהצלחה.

מקורות:

כתוב במשנה (ב"ק נה, ב) "הכונס צאן לדיר ונעל בפניה כראוי, ויצאה והזיקה – פטור; לא נעל בפניה כראוי, ויצאה והזיקה – חייב. נפרצה בלילה או שפרצוה לסטים, ויצאה והזיקה – פטור". וביארו התוספות שמה שכתוב במשנה נפרצה בלילה להשמיע לנו שאינו חייב לטרוח אחרי הבהמה, אפילו שנודע לו שיצאה הבהמה אין לו לחזר אחריה באפילה.  

מבואר במשנה שאם שמר על ממונו כראוי ויצא והזיק פטור המזיק. ולכן צינור שהתפוצץ ונזלו מים והזיקו את דירת השכן – פטור המזיק. וכתבו התוספות שאין חיוב לצאת באמצע הלילה להכניס את הבהמה. אולם כל זה דווקא לגבי חיוב שמירה שלא צריך להתאמץ בשעות הלילה כדי לשמור על ממונו שלא יזיק, אבל אם ממונו מזיק בפועל לא דיברה המשנה, ומסתבר שיהיה חייב לקום באמצע הלילה ולמנוע את הנזק של ממונו. ולפ"ז בפיצוץ של צינור למרות שלא צריך להביא מיד אינסטלטור על חשבונו, ומותר לו להמתין עד שחברת הביטוח יבואו לתקן, אבל מוטל עליו לפעול שממונו לא יזיק, ולכן אסור לו לפתוח את הברז הראשי כדי שהמים שלו לא יזיקו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל