לתרומות לחץ כאן

3 תעניות לפני בר מצווה

שאלה:

בבית הורי המנהג היה שמי שהיה לו כוח היה צם 3 צומות לפני הבר מצווה ורציתי לדעת האם יש לזה מקור והאם להמשיך גם עם הילדים שלי . הם מעוניינים.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית חשוב לציין שהמנהג הזה היה רק לגבי יום הכיפורים – בשנה שקודם בר או בת המצוה, בתעניות הקלות מדרבנן ילדים לא מתענים, וגם ביום כיפור רק מי שיש לו כח, היום שירדה חולשה רבים מקילים. אצלי חלק מהילדים עשו כך וחלק לא, כל אחד לפי רצונו.

וראיתי גם בספר עובדות והנהגות לבית בריסק שהגאון רבי משום דוד הלוי סלובצ'יק סיפר שכשהגרי"ז היה בשנת תרצ"ז בעיירת נופש ביחד עם האדמו"ר מגור בעל האמרי אמת ובניו, היה רבי פנחס מנחם בעל הפני מנחם לפני גיל בר מצוה והיה מסתפק אם לצום בט' באב או לא, ואמר לו אביו האמרי אמת שישאל את מרן הגרי"ז, ושאלו ואמר לו הגרי"ז שילדים אינם צריכים להחמיר. ועוד המשיך שבט' באב בבוקר הגיע הגרי"ז ודפק על דלת בית של האמרי אמת ורבי פנחס מנחם פתח את הדלת ושאלו הגרי"ז האם כבר אכל, ואמר לו שאכן כבר אכל, אך הוא הורה לו בכל זאת להכין ביצה ולאוכלה בפניו…. מכאן נלמד כי אכן אין צורך בזה. אולם לענין צום יום כיפור יש דין חינוך ויעויין בזה בשו"ע הרב או"ח סי' תרטז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל