לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

דיבור חול בבית הכנסת

שאלה:

בבית הכנסת בו אני מתפלל יש הפסקה קטנה עד ערבית לאחר קבלת שבת.
האם בזמן ההפסקה מותר לדבר דברי חול בבית הכנסת?
כמו כן מה הדין בכל מיני הפסקות במהלך התפילה ? האם גם על זה נאמר האיסור לדבר בשעת התפילה?
ומה הדין בקריאת התורה בזמן שעושים מי שברך?

תשובה:

שלום וברכה

יש שני נושאים שאין ביניהם קשר, יש איסור דיבור בתפילה, שזה לא שייך בזמן ההפסקה, ויש איסור דיבור בבית הכנסת שזה נוהג כל היום, ואין להקל בו אלא בדיבור לצורך לתלמידי חכמים השוהים שם שעות ארוכות בלימודם.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות בית הכנסת סימן קנא

סעיף א

בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין נוהגין בהם קלות ראש כגון: שחוק והתול ושיחה בטילה, ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים, ות"ח ותלמידיהם מותרים לאכול ולשתות בהם, מדוחק, וי"א דבבה"מ אפי' שלא מדוחק שרי (ר"ן פ' בני העיר). ואין מחשבים בהם חשבונות, אא"כ הם של מצות, כגון: קופה של צדקה ופדיון שבויים, ואין מספידים בהם אא"כ יהיה ההספד לאחד מגדולי העיר, שכל בני העיר מתקבצים ובאים להספידו; ואם צריך ליכנס בהם לצרכו, כגון לקרוא לאדם, יכנס ויקרא מעט או יאמר דבר שמועה, ואח"כ יקראנו, כדי שלא יהא נראה כאילו נכנס לצרכו; ואם אינו יודע לא לקרות ולא לשנות, יאמר לאחד מהתינוקות: קרא לי פסוק שאתה קורא בו או ישהה מעט ואח"כ יצא, שהישיבה בהם מצוה, שנאמר: אשרי יושבי ביתך (תהילים פד, ה) (שיעור הישיבה, כדי הלוך ב' פתחים), (לדעת הי"מ בסי' צ' סוף סעיף כ'). 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רק צריך לברר אם כאשר בנו את הבית כנסת, אולי בנו אותו על תנאי.ואם עשו תנאי אז בנוגע לאיסור דיבור שאינו של תורה, תפילה או מצוה-הדין משתנה להיתר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל