לתרומות לחץ כאן

חשש גזל ממעסיק

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים הגאונים שליט״א,

לפני מספר שנים בהגיעי לארה״ב עבדתי מספר שעות ביום אצל מעסיק יהודי, הסיכום בינינו היה שהוא ישלם לי אחרי שאסיים את תהליך ההגירה.
רשמתי את השעות כל יום אבל אחר זמן מה הרשימה הסתבכה ולא מדדתי בעקביות.
תהליך ההגירה הסתיים בהצלחה ב״ה, כמה שבועות לפני חתונתי. כשבאתי לבקש ממנו את השכר המגיע לי נקבתי ב300 שעות שמגיע לי (עליהם קיבלתי כ3000 דולר) אודה ואתוודה שאינני יודע אם זה הסכום שהגיע לי היום ולא שמרתי על השעות. הייתי זקוק לכסף ובתוך תוכי ״החלטתי״ שכנראה זה נכון.
הסיפור הזה מעיק על מצפוני מזה זמן רב ושאלתי היא מה עלי לעשות.
אוסיף מספר נקודות ברשותכם:
1. עבדתי אצלו כמה חודשים אז ייתכן שאלו היו מספר השעות ואף מעבר.
2. מאז שהייתי עובד זוטר היום אני מנהל עסק ומספק לו שירות לקוחות. בשנה הראשונה נהגתי לספק לו שירותים ללא תשלום מתוך הכרת הטוב. שווים של שירותים אלה מוערכים ב 1000-2000 דולר לפחות.
2. כיום הוא לקוח קבוע בתשלום, במידה ואני חייב לו, האם אוכל לקזז לו מהחשבוניות ללא ידיעתו כדי להחזיר לו ולהימנע מהבושה העצומה שבלהתוודות?

תשובה:

שלום וברכה,

1. אם לא ברור לך שלקחת כסף יותר ממה שמגיע לך, וגם יתכן שעבדה יותר שעות ממה שהצהרת, אין עליך חובת השבה, כדין איני יודע אם נתחייבתי שפטור אפילו לצאת ידי שמים. ויתכן שלכתחילה היה מותר לך לתת הערכת שעות אם יתכן שהשעות שהצהרת הם פחות או יותר.

2. אם עשית שרות בסתם יש לך זכות לדרוש ממנו כסף על השרות, וממילא אתה יכול לקזז מהחוב שאתה חייב לו. אבל אם חשבת לעשות לו בחינם אתה לא יכול לקזז מהחוב. 

3. אם אתה חושש שאתה חייב כסף, אתה יכול לתת שרות מכאן והילך ולהתנות בלבך שזה יהיה קיזוז מהחוב שאתה חייב לו, ואין צריך להודיע למעסיק שזה השבת גזל.

בהצלחה. 

מקורות:

1. שו"ע חו"מ סימן עה סעיפים ט-י. 

2. אם עשה עבודה לחברו אם חשב לעשות בחינם לא יכול לקזז מהתשלום כיון שאין חוב, כמבואר בנתיבות המשפט סימן יב ס"ק ה שאם מתחילה חשב לתת בחינם לא יכול לדרוש תשלום.

3. בכל גזל יכול להחזיר מבלי שהנגזל ידע מההחזרה, כמבואר בשו"ע סימן שנה שהסיבה שצריך להודיע לנגזן על ההשבה כדי שהנגזל ידע שהכסף שייך לו וישמור, אבל אם מכניס לו את הכסף לביתו או שלא גובה חוב יכול לקזז מבלי להודיע לנגזל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל