לתרומות לחץ כאן

סמוי וטעים

להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שלשה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

סמוי וטעים

 

אומרים ההנאה הצפויה גדולה בהרבה מההנאה האמיתית. אנו עשויים לדמיין כמה טעים אוכל מסוים נהדר, אבל ההנאה האמיתית, בזמן שהיא בפה שלנו, היא מינימלית מאוד. באופן זה פירש בית הלוי (פרשת בראשית, ד"ה במסכת) סרנו ממצותיך…ולא שוה לנו: לאחר שחטאנו, הבנו שזה לא כדאי כיון שלא השגנו בחטא את ההנאה שדמיינו (ולא שוה לנו).

זה נגרם על ידי החטא הראשון שבו הנחש אמר והייתם כאלה-ים יודעי טוב ורע (בראשית ג:ה), אתה תהיה כמו אלה-ים יודע טוב ורע – מה שהיה שקר. לכן, הוכנסה לאדם כמיהה מוטעית – להשתוקק למה שנמצא בדמיון שהוא תענוג שווא. אפילו על מה שרע, האדם יכול לחשוב שהוא טוב ולכמהה אליו.

 

כל תענוג מבטיח יתר על המידה ולא מספק. לכל תענוג יש גבול אם הוא נמשך עשר דקות או שעה. בהנאה, הפעם הראשונה היא הזמן הטוב ביותר ויש רק פעם ראשונה אחת.

כשאנשים מספרים על החוויה המהנה שלהם, למשל, חופשה, הם אומרים: "זה היה מדהים", "נהנתי", "נהניתי מאוד". שימו לב שהכל בלשון עבר. ברגע שהתענוג נהיה, הוא נעלם! זה תקף בכל תרבות ובכל תקופת זמן. כל ההנאות מוגבלות וחולפות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הדברים א"צ חיזוק. רק יש להוסיף שעל אחת כמה וכמה במעשה עבירה, שההנאה היא רגעית אלא שבניגוד לסתם הנאה חולפת שבה המאמר עוסק, במעשה עבירה מגיעים בסוף רגשי אשמה. כך שגם ההנאה חולפת רגע כמימרא, וגם מתחרטים בסוף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.