לתרומות לחץ כאן

בשר גלאט-חלק לספרדים

שאלה:

בס"ד
שלום הרב
ספרדי יכול לאכול בשר גלאט-חלק?

תשובה:

שלום וברכה

כשכותבים גלאט חלק הכוונה בזה שהבשר כשר גם לספרדים, יש כשרויות שמבדילות בין גלאט שזה רק לאשכנזים לחלק או גלאט חלק שזה גם לספרדים.

בל מקרה יש לזכור לקנות בשר רק מכשרות מהודרת, זה לא תוספת הידור אלא צורך בסיסי כדי לדעת שאכן הבשר בסדר. יש כל כך הרבה קושי לפקח על כשרות בשר שאין מקום בזה לכשרות פשוטה.

ברכה והצלחה.

מקורות:

הענין באכילת אוכל כשר, פרט לעצם החובה שיש בו, הוא שהמזון משפיע על נפש האדם ועל נשמותו, ולכן כ"כ להיזהר שלא להכניס לגופנו מאכלות שאינם כשרים שהם הופכים לחלק מן האדם.   וראה רמב"ן שמות פרק כב פסוק ל: ואנשי קדש תהיון לי – טעם הכתוב הזה, כי עד הנה הזכיר המשפטים והזהיר בדברים המכוערים. ועתה כשבא להתחיל באיסור המאכל פתח ואמר ואנשי קדש תהיון לי, שראוי הוא שיאכל האדם כל מה שיחיה בו, ואין האסורין במאכלים רק טהרה בנפש, שתאכל דברים נקיים שלא יולידו עובי וגסות בנפש, על כן אמר ואנשי קודש תהיון לי, כלומר אני חפץ שתהיו אנשי קדש בעבור שתהיו ראויים לי לדבקה בי שאני קדוש, לפיכך לא תגאלו נפשותיכם באכילת הדברים המתועבים, וכך אמר (ויקרא יא מג – מד) אל תשקצו את נפשותיכם בכל השרץ השורץ ולא תטמאו בהם ונטמתם בם, כי אני ה' אלהיכם והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני. והנה השרצים משקצין הנפש, והטרפה אין בה שקוץ, אבל יש בשמירה ממנה קדושה:

וראה גם מה שכתב הרמב"ם בהמקדמה לפירוש המשניות לאבות על הכוחות של האוכל והשפעתו על הנפש: פרק ראשון: בנפש האדם וכוחותיה דע שנפש האדם אחת. ויש לה פעולות רבות חלוקות, יקראו קצת הפעולות ההם נפשות, ויחשב בעבור זה שיש לאדם נפשות רבות, כמו שחשבו הרופאים. עד ששם ראש הרופאים פתיחת ספרו שהנפשות שלושה: טבעית, וחיונית, ונפשית. ופעמים שיקראו כוחות וחלקים, עד שיאמר חלקי הנפש, ואלו השמות יעשו הפילוסופים הרבה פעמים. ואינם רוצים באמרם חלקים שהיא מתחלקת כהחלק הגופות, אבל הם מונים פעולותיה החלוקות שהם כלל הנפש, נחלקים בחלקים לכל המחובר מהחלקים ההם.ואתה יודע שתיקון המידות היא רפואת הנפש וכוחותיה. וכמו שהרופא אשר ירפא הגופות צריך שידע תחילה הגוף אשר ירפאהו כולו וחלקיו מה הם, רצוני לומר גוף האדם, יצטרך שידע איזה דברים יחלוהו וישמר מהם, ואיזה דברים יבריאוהו ויכוין אליהם, כן רופא הנפש והרוצה לתקן מידות האדם, צריך שידע הנפש וכוחותיה בכללה וחלקיה, ומה יחלה אותה ומה יבריאה. ומפני זה אומר שחלקי הנפש הם חמשה: הזן והוא הצומח, והמרגיש, והמדמה, והמתעורר, והשכלי. וכבר הקדמנו בזה הפרק שדברינו אינם רק בנפש האדם. כי כוח המזון שיזון בו האדם אינו ככוח המזון שיזון בו הסוס והחמור, כי האדם נזון בחלק הזן מן הנפש אשר לו האנושית, והחמור נזון בחלק הזן מן הנפש החמורית, והנשר נזון בחלק הזן מן הנפש אשר לה. ואמנם יאמר על הכל "ניזון" בשיתוף השם לבד, לא שעניינם אחד בעצמו.וכן יאמר על האדם ושאר בעלי חיים "מרגיש" בשיתוף השם לבד, לא שתהיה ההרגשה אשר במין האדם היא ההרגשה אשר בשאר בעלי חיים, ולא ההרגשה אשר בזה המין היא ההרגשה בעצמה אשר במין האחר. אבל כל מין ומין מאשר לו נפש יש לו נפש אחת, בלתי נפש האחר, ויתחייבו מנפש זה פעולות, ומנפש זה פעולות אחרות.ואפשר שתדמה פעולה לפעולה, ויחשוב בשתי הפעולות שהן דבר אחד בעצמו, ואין הדבר כן. והמשל בזה שלושה מקומות חשוכים, האחד מהן זרח עליו השמש והאיר, והשני זרח עליו הירח והאיר, והשלישי הודלק בו הנר והאיר. הנה כל אחד מהם נמצא בו האור, אבל סיבת זה האור ופועלו השמש, ופועל האחר הירח, ופועל האחר האש. כן פועל הרגשת האדם הוא נפש האדם, ופועל הרגשת החמור הוא נפש החמור, ופועל הרגשת הנשר הוא נפש הנשר, ואין להם גדר שיקבצם אלא בשיתוף השם לבד. והבן זה העניין שהוא נפלא מאד, יכשלו בו הרבה בני האדם מן המתפלספים, ויתחייבו ממנו הרחקות ודעות נפסדות. ואשוב אל כוונתינו בחלקי הנפש ואומר: החלק הזן – ממנו הכוח המושך, והמחזיק, והמעכל, והדוחה למותרות, והמגדל, והמוליד בדומה, והמבדיל הליחות, עד שיפריש מה שצריך להזין בו ומה שצריך לדחותו. והדברים על אלו השבעה כוחות, ומה יעשו ואיך יעשו, ובאיזה איברים פעולתם יותר נראית ויותר נגלית, ומה מהם נמצא תמיד, ומה יכלה מהם לזמן קצוב, זה כולו ראוי במלאכת הרפואה, ואין צורך לו בזה המקום.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל