לתרומות לחץ כאן

שכנים שתובעים דייר אחד שמזיק אותם

שאלה:

דיירי בית משותף טוענים על אחד הדיירים כי פגע ברכוש המשותף ללא הוכחה בכלל אלא עומדים אחרי טענה כי "וכיון דבני מבוי כולם תבעי ליה לא אמרי׳ דכולהו באים לגוזלו ", והיות וכולם אומרים וחותמים כי כך הי' הוא לא יכול לטעון אחרת, והדייר טוען כי לא היו דברים מעולם וזאת הסתה גמורה וגזל, השאלה האם קיימת טענה כזאת בכלל שרבים יכולים להחליט ללא הוכחה רק בגלל שכך עלה ברעיונם וזה שהם רבים זה ההלכה וכך צריך לפסוק ?

תשובה:

שלום וברכה,

לא ניתן לחייב אדם על נזק אלא בעדות ברורה שהזיק. ואם המזיק מכחיש וטוען שלא הזיק לא ניתן לחייב אותו ממון, אלא בראיה ברורה שאכן הזיק. העובדה שכולם תובעים אותו לא מהווה ראיה מספיקה שהוא הזיק ואם אין ראיה ברורה והמזיק מכחיש את הנזק – פטור מלשלם.

בהצלחה.

מקורות:

המשפט שהזכרת "וכיון דבני מבוי כולם תבעי ליה לא אמרי׳ דכולהו באים לגוזלו" הובא בב"י סימן קעה בשם רב נטרונאי גאון והובא בסמ"ע שם ס"ק סט, ושם נאמר לגבי הדין שאדם שמכר את ביתו לגוי וטוענים נגדו שהביא גוי למיצר והגוי הזיק אותם שע"ז כתב רב נטרונאי גאון שאם כולם טוענים נגדו והוא לא יודע, וחזקת גוי שהוא אנס, לכן יש להם אפשרות להישבע ולחייב אותו לשלם. וצריך שגם יהיה חזקה של גוי שהוא מזיק, וגם שהוא לא יודע, וגם שהם נשבעים ונוטלים, אבל לא מחייבים רק בגלל שרובם תובעים אותו. ולכן במקרה הנ"ל שאין לו חזקה שהוא מזיק, והוא מכחיש את הנזק, והם לא נשבעים ונוטלים אין מקום לחייב אותו על פי התביעה שלהם.

"וכיון דבני מבוי כולם תבעי ליה לא אמרי׳ דכולהו באים לגוזלו"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל