לתרומות לחץ כאן

חולצות שהתלכלכו בגלל צבעי גואש

שאלה:

היה לנו תוכנית בכיתה והתחלקנו ל2 קבוצות קבוצה אחת עשתה תוכנית עם גואש שמתלכלכים ואמרה שהגואש רחיץ לכן הסכמתי להתלכלך חופשי מהתוכנית באתי לבית וכיבסתי את החולצה כמה פעמים ואני מגלה שלא יורד הכתמים הלך החולצה התקשרתי למי שקנתה את הגואש והיא אמרה המוכרת אמרה לי שזה רחיץ אני שאלתי והיא ענתה לי ככה עכשיו השאלה היא האם הן צריכות לשלם על התלבושת שנהרסה או שזה בכלל לא אשמתן יש לציין שאם הייתי יודעת שזה לא יורד לא הייתי משתתפת בתוכנית והן אמרו שזה יורד….
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

האשה שרכשה את הגואש קיבלה מידע שהגואש רחיץ ועל סמך זה היא מסרה לך את המידע, והרי הנזק נעשה בשוגג, וכיון שהיא לא הזיקה בידיים אלא הגואש הזיק והיא לא פשעה בדבר – אינה חייבת לשלם.

בהצלחה.

מקורות:

אדם שמסר גואש לחברו וחברו שיחק בגואש והתלכלך יש לדון לאיזה אב נזקין חייב המזיק. ונראה שתלוי במחלוקת רש"י ותוספות.

בגמרא (ב"ק ו, א) אמרו בור המתגלגל ברגלי אדם וברגלי בהמה חייב בעל האבן על נזקי האבן . דעת רש"י בור המתגלגל דינו כבור, וא"כ פטור על נזקי כלים. ורש"י לשיטתו גם בדף יט, ב שבדליל שנקשר ברגלי אדם וברגלי בהמה שאם פשע בעל הדליל שחייב בעל הדליל מדין בור. אולם לפי דעת תוספות (שם ואזיל לשיטתו בדף יט, ב בדליל שהותז על ידי תרנגול) שחיובו מדין אש, וחייב גם על נזקי כלים. יסוד המחלוקת אדם שהניח דבר המזיק והדבר לא מזיק בעצמותו אלא על ידי כוח של אדם אחר או בהמה שמפעילים את המזיק האם נידון ככוח אחר מעורב והרי הוא כאש, או שאין זה נדון ככוח אחר מעורב בו. הסמ"ע בסימן שצ ס"ק כה פסק כדעת התוספות ולפ"ז אם הניח צבעי גואש והנזק נעשה על ידי הפעלה של האדם לדעת התוספות הרי זה אש וחייב בו גם על הכלים.

ידוע המעשה שסיפר הגאון רבי שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל בשכנה שביקשה סוכר כדי לאפות עוגה והשכנה הביאה לה בטעות מלח, והעוגה התקלקלה. ורבני שערי חסד דנו האם השכנה שמסרה את המלח האם חייבת מדין אש או מדין בור, ונפ"מ אם תהיה חייבת על נזקי העוגה – כיון שבור פטור על הכלים. ולפי דברינו כיון שהמלח בעצמותו לא מזיק אלא על ידי הפעלת של אדם אחר, שתלוי במחלוקת רש"י ותוספות, והסמ"ע פסק כדעת התוספות.

במקרה הנ"ל כיון שבעלת התכנית קיבלה מידע מהמוכרת שהגואש לא מזיק אין זה פשיעה, ובממון המזיק אם לא פשע אינו חייב לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל